Przyznam, że jeszcze kilka lat temu nie widziałem specjalnie potrzeby przystępowania do programów lojalnościowych, gdyż hotele sieciowe i ich tradycyjne hotele nie były dla mnie jako gościa interesujące. W dodatku, poza żmudnym zbieraniem punktów na wyższe statusy i bezpłatne noclegi, nie oferowały nic specjalnego. Głównym beneficjentem programów były przede wszystkim osoby często podróżujące biznesowo, które szybko gromadziły punkty na koncie.
Jednak moje nastawienie do programów lojalnościowych się zmieniło.
Dlaczego?

 

Soft Brand’y

Do wyboru hotelu przekonuje mnie nie tyle marka, co jego oryginalność wyrażona poprzez architekturę, dizajn, historię, koncepcję, lokalizację, czy usługi dodatkowe. Nieważne czy hotel ma 5 czy 3 gwiazdki, i czy w ogóle je ma, ważne by miał charakter. Dlatego najczęściej korzystałem z hoteli niezależnych o butikowym charakterze.
Jednym z najważniejszych trendów w globalnym hotelarstwie, obok koncentracji sieci, czyli przejmowania się nawzajem, aby tworzyć jeszcze większe grupy (Marriott International w 2016 roku przejął sieć Starwood Hotels, tworząc tym samym największą na świecie grupę hotelową), jest wprowadzanie cały czas nowych marek, w szczególności tzw. soft brandów, skupiających niezależne hotele, mogące korzystać z sieci dystrybucji (kanałów sprzedaży) i marketingu globalnych graczy oraz programów lojalnościowych. Wszystko to ma na celu powiększenie swojego zasięgu przez sieci, aby skutecznie konkurować, z jednej strony, z pośrednikami rezerwacyjnymi, jak Expedia czy Booking, a z drugiej – z rosnącą popularnością portali oferujących alternatywne formy zakwaterowania, jak Airbnb.
Dzięki wspólnemu systemowi rezerwacyjnemu danej sieci hotelowej, mam dostęp do coraz większej ilości ciekawych obiektów, które objęte są także programem lojalnościowym.

Czytaj także: Dlaczego ten? Czyli moje kryteria wyboru hoteli

 

Zniżki

To chyba najistotniejsza korzyść z przystąpienia do programu lojalnościowego.
Członkowie mają dostęp do specjalnych cen, niższych niż ceny widoczne dla osób niezarejestrowanych oraz często tych publikowanych na stronach pośredników. Poza zniżkami na pokoje, członkowie mają niekiedy dostęp do rabatów na usługi dodatkowe.
Niemal wszystkie sieci hotelowe gwarantują najniższe ceny na swoich stronach internetowych i oferują dodatkowe rabaty a nawet i bezpłatną pierwszą noc, jeśli gość znajdzie niższą cenę z tymi samymi warunkami rezerwacji na stronie pośrednika.

 

Punkty

Nawet jeśli trzeba często wyjeżdżać, aby zebrać potrzebną ilość punktów na wyższe statusy i całkowicie bezpłatne noclegi, to sieci hotelowe umożliwiają także częściowo płacenie punktami i częściowo gotówką. Członkowie z kartami wyższego statusu otrzymują procentowo więcej punktów za pobyt. Sieci hotelowe organizują często specjalne promocje umożliwiające zebranie bardzo dużej ilości punktów dodatkowych. Należy pamiętać, że punkty są naliczane tylko za rezerwacje zrobione bezpośrednio przez stronę sieci hotelowej, nie przez strony pośredników.

 

Dodatkowe korzyści

W zależności od uzyskanego statusu, członkom przysługują różnego rodzaju dodatkowe benefity, takie jak: upgrade do wyższej kategorii pokoju, możliwość bezpłatnego wcześniejszego zameldowania i późniejszego wymeldowania, wstawka powitalna w pokoju (np. butelka wina, owoce), powitalny drink w barze, bezpłatny Internet wi-fi, bezpłatne śniadanie, wstęp do saloników klubowych, gwarantowana dostępność pokoju w przypadku wysokiego obłożenia, możliwość wymiany punktów na udział w specjalnych wydarzeniach i zwiedzania lokalnych atrakcji, czy możliwość wymiany punktów na preferowane mile lotnicze.

Czytaj więcej: 2017 rokiem zmian w programach lojalnościowych sieci hotelowych

 

Do których hotelowych programów lojalnościowych warto przystąpić?

MARRIOTT REWARDS & STARWOOD PREFERRED GUESTS

Marriott International, jako obecnie największa grupa hotelowa na świecie, w swoim portfolio posiada 30 marek hotelowych. W ramach grupy działają trzy programy lojalnościowe – Marriott Rewards, Ritz-Carlton Rewards i Starwood Preferred Guests (SPG). Członkowie SPG mogą połączyć swoje konto z Marriott Rewards i przenieść punkty między dwoma programami.
Spośród marek sieci Marriott Int. najbardziej interesujące dla mnie są: Ritz-Carlton, St.Regis, Edition, Luxury Collection (Hotel Bristol Warszawa), W Hotels, Autograph Collection (powstanie w Krakowie i Warszawie), Tribute Portfolio, AC Hotels (Wrocław), Aloft i Moxy (powstanie w Katowicach, Poznaniu, Warszawie i Szczecinie).

 

HILTON HONORS

Sieć Hilton to 14 marek hotelowych, spośród których moją uwagę przykuwają Waldorf-Astoria, Canopy by Hilton i Curio Collection by Hilton.

 

LE CLUB ACCORHOTELS

Francuska sieć AccorHotels to największy gracz na polskim rynku hotelowym, która od 2000 roku jest strategicznym partnerem Grupy Hotelowej Orbis. Oferuje obecnie ponad 115 hoteli w Polsce. W 2016 roku AccorHotels przejął grupę hotelową FRHI Hotels & Resorts (Fairmont, Raffles i Swissôtel), która w Polsce obecna będzie dzięki otwarciu w kwietniu 2018 hotelu Raffles Europejski Warsaw.
Do moich ulubionych marek tej sieci należą: MGallery by Sofitel (powstaje we Wrocławiu i Juracie), SO Sofitel i Ibis Styles (blisko 10 hoteli w Polsce). Na uwagę zasługują także Jo&Joe oraz 25h Hotels.

Czytaj więcej – Powstaje w Polsce pierwszy hotel marki MGallery by Sofitel

IHG REWARDS CLUB

IHG Rewards Club (dawniej Priority Club), uznawany jest za największy program lojalnościowy na świecie według liczby członków, liczących ponad 100 milionów. Jednak program Marriott Rewards (wraz ze Starwood Preferred Guest) depcze im po piętach.
InterContinental Hotels Group, niegdyś największa sieć hotelowa na świecie pod względem liczby pokoi, to obecnie 12 marek hotelowych, z których najciekawsze dla mnie to Kimpton Hotels & Restaurants oraz Indigo Hotels (Warszawa i Kraków).

 

DISCOVERY

Program lojalnościowy Discovery, którego operatorem jest Global Hotel Alliance, zrzesza 36 hotelowych marek premium i luksusowych, wśród nich hotele z których chętnie korzystam: Kempinski Hotels, Viceroy Hotels & Resorts, czy Lungarno Collection.

Czytaj więcej: Sugar Beach Viceroy Resort St.Lucia – Odrobina Raju na Ziemii

WORLD OF HYATT

World of Hyatt to nowa nazwa programu lojalnościowego Gold Passport. Do grupy Hyatt należy 11 marek, z których na uwagę zasługują przede wszystkim Andaz, Park Hyatt i Unbound Collection by Hyatt.

Komentarze

komentarzy