System kategoryzacji hoteli w Polsce ma za zadanie ujednolicenie standardów, jakich może spodziewać się gość w danym obiekcie hotelowym. System gwiazdek jest odzwierciedleniem spełniania przez obiekt wymogów w zakresie różnych kryteriów. Określają one standard i wyposażenie pokoi, funkcjonowanie gastronomii, dostępność usług dodatkowych. Sieci hotelowe mają opracowane własne wymogi dla poszczególnych kategorii hoteli swoich marek, ale wymogi te są jedynie uzupełnieniem krajowych przepisów.
Nazwa „Hotel” jest zastrzeżona i mogą ją stosować wyłącznie skategoryzowane obiekty, które są poddawane kontrolom Urzędu Marszałkowskiego. Poza sprawdzeniem spełnienia wymogów dla danej kategorii w zakresie wyposażenia i zakresu świadczonych usług, kontrolerzy oceniają także stan zużycia i uszkodzenia elementów wyposażenia. W wyniku kontroli hotel może stracić lub zyskać wyższą kategorię.

O specyfice polskiego systemu kategoryzacyjnego i potrzebie dopasowania przepisów z zeszłego wieku do współczesnych realiów oraz zasadach klasyfikacji hoteli według unijnego systemu Union Stars, pisałem TUTAJ
Przypominam, że maksymalna ilość gwiazdek wynosi 5. Nie ma formalnie w żadnym kraju kategorii 6* czy więcej. Są za to klasyfikacje hoteli luksusowych jak 5* Superior (wg Union Stars), czy 5* Palace (we Francji). Nieformalnie wiele hoteli luksusowych określa się mianem 5* Deluxe.

Czy wiesz za co konkretnie hotele dostają gwiazdki i czego możesz wymagać?
Poniżej przedstawiam tylko najistotniejsze z punktu widzenia gościa wymagania. Dodam, że hotele mieszczące się w budynkach zabytkowych, po uzyskaniu odpowiednich dokumentów od konserwatora zabytków, mogą być zwolnione z niektórych wymogów kategoryzacyjnych.

     Część mieszkalna

Powierzchnia mieszkalna pokoju 2-osobowego (nie obejmująca łazienki, przedpokoju i balkonu) powinna wynosić: 14 mkw (hotel 3*), 16 mkw (hotel 4*), 18 mkw (hotel 5*).

Posiadanie apartamentu obejmującego co najmniej salon (o powierzchni min. 25 mkw) z dodatkową toaletą oraz sypialnię z łazienką, jest wymogiem dla hoteli 4-5*.

W hotelach 1-5* posiadających powyżej 50 pokoi, co najmniej jeden pokój powinien być dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych (1 na 100 pokoi). Każdy skategoryzowany obiekt powinien posiadać części publiczne (winda, wc, lada recepcji) przystosowane do przyjęcia gości na wózku inwalidzkim.

 

 

 Wyposażenie sypialni

Minibary są wymagane w hotelach 4-5*. Przepisy nie regulują co dokładnie ma się w nich znajdować. Zazwyczaj są to napoje alkoholowe (wódka, gin, rum, whisky, piwo, wino), gazowane, soki, energetyzujące, przekąski (słodycze, chipsy, orzeszki). Woda mineralna powinna być dostępna w pokoju w hotelach od 3*. Przepisy nie precyzują, czy woda powinna być udostępniona bezpłatnie. Najczęściej jednak tak jest.

 Sejf w pokoju wymagany jest jedynie w hotelach 5*. Jednakże jest on powszechny już w hotelach 4* i niekiedy w hotelach 3*. Wymóg przechowywania na życzenie pieniędzy i przedmiotów wartościowych gości w Recepcji dotyczy hoteli wszystkich kategorii. Dla komfortu swojego i pań pokojowych, nie zostawiaj gotówki i wartościowych rzeczy na wierzchu.

W hotelach 3-5* wymogiem jest zestaw do czyszczenia odzieży (szczotka), obuwia (szmatka lub gąbka) oraz igielnik. Podobnie jak torba na ubranie gościa zlecone do prania.

Deska i żelazko w pokoju nie są obowiązkowe nawet w hotelach 5*. Niektóre hotele, zwłaszcza biznesowe, wyposażają pokoje w taki zestaw. Najczęściej jednak udostępniają żelazko do pokoju lub mają specjalny pokój do prasowania. 

Telefon i materiały piśmiennicze oraz bezpośredni i łatwy dostęp do co najmniej jednego wolnego gniazdka elektrycznego przy miejscu do pracy, to wymóg w hotelach 3-5*.

Telewizor w pokojach jest wymagany tylko w hotelach 3-5*. Choć obecnie nie ma chyba żadnego hotelu niższej kategorii, który by nie montował telewizorów. Odchodzi się już także w większości hoteli od wymaganych odbiorników radiowych na rzecz kanałów radiowych w telewizorach.

reklama

W oknach powinny wisieć firany (lub żaluzje/rolety) oraz wyciemniające pokój zasłony, (lub rolety/żaluzje). Te ostatnie rozwiązane w wielu hotelach pozostawia wiele do życzenia, nawet w hotelach w 4-5*, gdzie zasłony nie wyciemniają całkowicie pokoju.

W hotelach 4-5* wymagane jest zapewnienie gościom sprzedaży gorących napojów przez całą dobę. W hotelach 1-3* dopuszcza się sprzedaż napojów z automatów i sprzedaż w recepcji lub dostępność kawy i herbaty w pokojach. Stąd powszechne w pokojach są czajniki, mimo że nie są wymagane. Podobnie jak nie są wymagane ekspresy do kawy, które hotele chętnie wstawiają do wszystkich pokoi lub pokoi wyższej kategorii, aby podnieść komfort pobytu gościa.

 

 

Wyposażenie łazienki

Szlafrok jest wymogiem w hotelach 5*, choć jest już dostępny w pokojach większości hoteli 4*. Kapcie nie są wymagane w żadnej kategorii hotelu, ale stały się standardem w hotelach 4-5*.

Jedynie mydło toaletowe w kostce lub w płynie jest obowiązkowe w hotelach 1-5*. Ciekawostka – sieć Four Seasons jako pierwsza wprowadziła do hotelowych łazienek kosmetyki, jak szampon i balsam do ciała.

Suszarka do włosów, którą znajdziemy już raczej w większości hotelowych łazienek, obowiązkowa jest tylko w hotelach 4-5*. Za to w hotelach kategorii 5* wymagana jest dodatkowo waga i telefon w łazience.

Przepisy kategoryzacyjne dają wybór między wanną i prysznicem, ale luksusowe hotele w miarę swoich możliwości montują wannę i prysznic.

Hotele 3-5* powinny zapewnić na życzenie (odpłatnie lub bezpłatnie) środki higieny osobistej, co najmniej szczoteczkę i pastę do zębów, krem i maszynkę do golenia. Hotele premium, choć nie jest to wymogiem kategoryzacyjnym, zazwyczaj zapewniają dodatkowo i bezpłatnie także płyn do ust, pilniczek do paznokci (lub mini zestaw manicure), a także podpaski.

 

Usługi gastronomiczne

W hotelach 3-5* powinna funkcjonować restauracja. W hotelach 3* dopuszcza się brak restauracji, jeżeli znajduje się ona w odległości do 500 m od obiektu.

W hotelach 2-5* powinien być bar lub kawiarnia. Natomiast hotele 1-5* powinny świadczyć usługę podawania śniadania.

Usługa podawania posiłków do pokoju, tzw. room service, musi być dostępna przez co najmniej 18 godzin na dobę w hotelach 3-5*. Ciekawostka – Hotel Waldorf Astoria w Nowym Jorku jako pierwszy na świecie wprowadził usługę room service.

 

 

    Usługi recepcyjne

Recepcja czynna całą dobę i obsługiwana przez wykwalifikowanego recepcjonistę jest wymogiem z hotelach 3-5*. Umiejętność (potwierdzona zaświadczeniem) udzielania pierwszej pomocy dotyczy personelu recepcji w hotelach 1-5*.

24-godzinna usługa bagażowa (dostarczenie bagażu do pokoju i odbiór) jest obowiązkowa w hotelach 4-5*, ale nie musi to być koniecznie osoba portiera. Przechowywanie bagażu gości, także przed zajęciem i po zwolnieniu pokoju dotyczy hoteli 1-5*.

Usługa budzenia (nie automatyczna) wymagana jest w hotelach 1-5*.

 

  Usługi uzupełniające

Sprzedaż lub udostępnianie prasy codziennej wymagane jest w hotelach 4-5*. Niektórzy Goście, zwłaszcza w hotelach luksusowych z tradycjami, preferują szelest papierowej gazety. Są jednak hotele, które udostępniają bezpłatnie prasę w formie elektronicznej na smartfony i tablety.

W hotelach 4-5* wymagane są co najmniej dwa rodzaje usług rekreacyjnych: pływalnia, sauna, siłownia, solarium, masaże, inne usługi rekreacyjne. Basen nie jest koniecznie wymagany w hotelu 5*, choć często praktykowany.

Usługa prania, prasowania i czyszczenia bielizny i odzieży gości jest obowiązkowa w hotelach 3-5*. Jeden z czytelników zapytał mnie, czy prasowanie ubrań przez pokojową jest płatne. Należy pamiętać, że generalnie taka usługa jest odpłatna. Cennik powinien znajdować się w pokoju. Jednak wszystko zależy od hotelu i indywidualnego podejścia do gościa. Może się zdarzyć, że wyprasowanie przez panią pokojową jednej sztuki koszuli zostanie potraktowane jako usługa gratisowa. Gość jednak nie może wymagać tego od hotelu. Należy też pamiętać, że wiele hoteli nie posiada własnej pralni (bo nie musi) i oddaje ubrania gościa do pralni zewnętrznej.

Pokój zajęty przez gościa powinien być sprzątany (odświeżany) codziennie lub na życzenie w hotelach 1-5*. Pościel i ręczniki powinny być zmieniane co 3 dni lub na życzenie w hotelach 1-3*, a w hotelach 4-5* codziennie lub na życzenie.

Sala wielofunkcyjna (konferencyjna, szkoleniowa, eventowa) jest wymagana w hotelach 4-5*.

Dostęp do Internetu w pokojach i częściach publicznych lub na wyodrębnionych stanowiskach komputerowych w lobby, jest wymagany w hotelach 2-5*. Przepisy nie gwarantują bezpłatnego Internetu i wciąż są hotele (zazwyczaj sieciowe hotele 5*), które kasują gości za dostęp do Wi-Fi.

Zapewnienie strzeżonego parkingu lub garażu oraz usługi odwozu/przywozu samochodu na/z parkingu wymagane jest w hotelach 4-5*. Nie jest wymagane posiadanie miejsc parkingowych odpowiadających ilości wszystkich pokoi.

 

Instalacje i urządzenia

Winda wymagana jest w hotelach 5* niezależnie od ilości pięter, w tym poniżej parteru, jeśli usytuowane są tam pomieszczenia usługowe (np. basen, spa, garaże). W hotelach 4* winda jest wymagana jeśli budynek ma co najmniej 2 piętra, w hotelach 3* – co najmniej 3 piętra, w hotelach 1-2* – co najmniej 4 piętra.

 

Komentarze

komentarzy