Wcale nie trzeba nocować w luksusowym hotelu, aby doświadczyć świetnej obsługi i by nasz pobyt był przyjemny i niezapomniany. Jak sprawić, by wizyta w hotelu była jak najbardziej komfortowa i bezproblemowa?
Oto kilka sposobów.

 

Poinformuj hotel o godzinie przyjazdu 

To pomoże obsłudze lepiej się przygotować na Twój przyjazd. Choć hotel nie może zagwarantować dostępności pokoju przed rozpoczęciem się oficjalnej doby hotelowej, np. 14:00, 15:00 lub 16:00, może tak przydzielić pokój, aby był dostępny wcześniej. A pokojowa będzie wiedzieć, który pokój posprzątać jako pierwszy.
W przypadku wcześniejszego przyjazdu, jeśli pokój jest wolny i widnieje w komputerze jako brudny, recepcjonista powinien zadzwonić do inspektorki pięter i zapytać czy pokój jest w trakcie sprzątania i kiedy będzie gotowy, poinformować gościa, załatwić formalności (karta meldunkowa), przyjąć bagaż i ewentualnie zarekomendować spacer lub zaprosić do skorzystania z hotelowej restauracji.
Z kolei w przypadku późnego przyjazdu, recepcjonista powinien zadzwonić do gościa jeśli to możliwe i zapytać czy chciałby coś zjeść po przyjeździe, aby kuchnia była przygotowana; sprawnie załatwić formalności meldunkowe, aby gość mógł udać się na spoczynek.

 

Czytaj opinie w internecie i pytaj o rekomendacje

Doświadczenia innych gości opisane na Tripadvisor lub portalach rezerwacyjnych bywają pomocne, aby uniknąć rozczarowań. Często internauci piszą jakich pokoi unikać lub jakie konkretnie rekomendują.
Robiąc rezerwację zapytaj recepcjonistę o rekomendację. Oni zazwyczaj najlepiej znają swój obiekt i polecą najlepszy pokój w danej kategorii. Niekiedy pokoje standardowe różnią się od siebie – wielkością, widokiem lub wyposażeniem, np. mają sofę.

 

Poinformuj hotel o specjalnej okazji i celu wizyty

Dzięki temu recepcja będzie wstanie przygotować spersonalizowaną ofertę, dopasowaną do Twoich oczekiwań.
Jeśli świętujesz urodziny lub rocznicę, poinformuj o tym recepcję. Obsługa powinna to zanotować i w jakikolwiek sposób uczcić, np. butelką wina, półmiskiem owoców, torcikiem lub lepszą kategorią pokoju.

 

Zapytaj o możliwość upgrade’u

Przy zameldowaniu zapytaj recepcjonistę jak wysokie mają obłożenie tego dnia i czy można dostać upgrade do wyższej kategorii pokoju. Szansa na bezpłatny upgrade jest zazwyczaj przy wieczornych przyjazdach na jedną dobę, kiedy recepcjonista widzi jakie pokoje mu zostały i których już pewnie nie sprzeda. Jeśli uda Ci się go otrzymać, miło by było dać napiwek recepcjoniście. Pamiętaj, że okazjonalny bezpłatny upgrade nie jest podstawą do oczekiwania, czy wręcz żądania upgrade’u przy kolejnej wizycie.
Ewentualnie, recepcjonista powinien zaproponować specjalną, niższą cenę za pokój wyższej klasy. Tzw. programy up-selling’owe działają zazwyczaj w hotelach sieciowych, a niekiedy w hotelach niezależnych. Zawsze zachęcam hotele, w których szkolę, do wdrażania takich programów. To jest korzystne zarówno dla gościa, jak i hotelu.

 

Zapytaj recepcję jeśli czegoś Ci brakuje w pokoju

Choć asortyment wyposażenia pokoi hotelowych jest regulowany przepisami kategoryzacyjnymi, to niektóre obiekty niższej kategorii lub te bez oficjalnej kategoryzacji, mogą oferować swoim gościom coś ekstra. Możesz śmiało zapytać recepcję o dodatkowe kosmetyki, lód, przybory toaletowe (pastę i szczoteczkę, golarkę), szlafrok i kapcie, żelazko, czajnik, czy poduszkę różnej twardości.

 

Zapisz się do programu lojalnościowego

Nawet jeśli często nie nocujesz w hotelach, warto zapisać się do programu lojalnościowego danej sieci hoteli lub hotelu niezależnego. Programy te, to nie tylko punkty wymieniane na bezpłatne pobyty, ale także dodatkowe benefity, takie jak: zniżki, wstawka powitalna w pokoju, drink powitalny, dłuższa doba hotelowa, czy upgrade. Niekiedy recepcjonista, aby zaskoczyć pozytywnie gościa z podstawowym statusem karty lojalnościowej, który przyjechał pierwszy raz do danego hotelu, może zaoferować benefity przypisane wyższemu statusowi. Tak robiliśmy w hotelu InterContinental Warszawa, kiedy pracowałem jako kierownik ds. relacji z gośćmi.
Warto zapytać recepcjonistę, zwłaszcza w hotelach sieciowych, czy oferują jakieś benefity za posiadanie karty kredytowej ze specjalnym statusem lub innej karty benefitowej (np. Priority Pass).

 

Zapytaj recepcję o benefity za rezerwacje bezpośrednie 

Nawet jeśli dany hotel nie uczestniczy w programie lojalnościowym, to zawsze można zapytać, czy nagradza gości za dokonanie rezerwacji bezpośrednimi kanałami, tj. mail, telefon lub internetowa strona hotelowa. Coraz więcej hoteli tak robi, świadomi ile pieniędzy mogą zaoszczędzić nie płacąc pośrednikom. Mogą zaoferować generalnie benefity podobne do tych, co oferują programy lojalnościowe. Do tego także zniżkę w hotelowej restauracji, czy np. bilety wstępu do muzeum, jak to robi Hotel Indigo w Warszawie.
I do tego także zachęcam hotele. To się po prostu opłaca obu stronom.

 

Zgłoś recepcji wszelkie swoje uwagi

Pamiętaj, zawsze zgłaszaj obsłudze wszelkie swoje uwagi, zażalenia i prośby. Rób to na bieżąco w trakcie pobytu, a nie tylko na koniec przy wyjeździe lub w domu przez internet. Zgłaszanie uwag kiedy pojawi się problem pomoże obsłudze natychmiast zareagować, aby dalsza część pobytu przebiegła bez zakłóceń. Wtedy także recepcjonista może dla załagodzenia sytuacji zaoferować jakieś benefity.
Zachowaj jednak opanowanie i nie obrażaj personelu. Dzięki temu możesz liczyć na lepsze traktowanie.

 

Podobne tematy…

Jak pozytywnie zaskoczyć i zachwycić obsługą Gościa w hotelu

5 zasad składania zażaleń w recepcji

Efekt „łał”, czyli jak Q Hotel Grand Cru spersonalizował dla mnie usługę

Savoir vivre hotelowy

 

Komentarze

komentarzy