Jedną z najdynamiczniej rozwijającej się gałęzi usług turystycznych jest turystyka wellness, która w sposób naturalny jest powiązana z rynkiem usług hotelarskich. Jej wartość w globalnej gospodarce w 2015 roku była wyceniania wg Global Wellness Institute na 563 mld USD. Przewiduje się, że do 2020 roku rynek turystki wellness będzie szybko rósł, by osiągnąć wartość 808 mld USD rocznie. Spory wzrost wyjazdów wellness jest także zauważalny w Polsce.

Dobre samopoczucie – wellness – rozumiane jako dobrostan psychiczny, fizyczny i duchowy, to stan pożądany przez gości luksusowych hoteli, a zwłaszcza resortów. Turyści wellness to przede wszystkim goście premium, przedstawiciele klasy średniej. Chcą być fit i zdrowi. Chętnie wydają pieniądze na treningi personale, zdrową żywność oraz ekskluzywne wakacje w resortach typu wellness & spa. Współczesna luksusowa usługa wellness nie może się już ograniczać jedynie do strefy z basenem, saunami, siłownią i gabinetami zabiegowymi. Wellness ma być odczuwany także w restauracji i pokoju.

Podstawą dobrego samopoczucia jest komfortowy sen, którego zaburzeń doświadcza ogromna liczba ludzi. Problemy ze snem prowadzą do zachwiania równowagi pomiędzy różnymi stanami. Wyciemniające pokój zasłony, kojące światło i oczywiście wysokiej jakości materac, już nie wystarczy. Marki luksusowych hoteli, a zwłaszcza resortów, wdrażają nowe udogodnienia i programy mające zapewnić zdrowy sen.

Znana marka resortów Six Senses rozpoczęła realizację pilotażowego programu ‘Sleep with Six Senses’, we współpracy z uznanym lekarzem od zaburzeń snu doktorem Michaelem J. Breus’em. W wytypowanych resortach gościom zostanie przydzielony tzw. Ambasador ds. Snu, który będzie z nimi w stałym kontakcie w trakcie pobytu. Przed przyjazdem goście wypełnią kwestionariusz internetowy, aby terapeuta mógł zrozumieć problemy związane z zaburzeniem snu i właściwie przygotować się na ich przyjazd oraz zapewnić optymalne warunki snu w zależności od osoby. Oprócz zaspokojenia osobistych preferencji gości, pokoje i apartamenty wyposażone są w organiczne poduszki i kołdry, oraz materace marki Naturalmat wykonane w 100% z naturalnych materiałów, które charakteryzują się strefami chłodzenia, aby zapewnić idealną temperaturę podczas snu.
Goście otrzymują ‘Sleep Bag’ wypełnioną w różnego rodzaju akcesoria, takie jak pidżama z włókien bambusa, napój jaśminowy, zatyczki do uszu, opaska na oczy i dzbanek do płukania nosa aby udrożnić drogi oddechowe.
Dodatkowo goście doświadczą indywidualnie dobranych zabiegów spa i aktywności, których celem jest podniesienie jakości snu w trakcie pobytu, oraz otrzymają wskazówki do stosowania się po wyjeździe. Opcjonalnie mogą skorzystać z specjalnej aplikacji Withings Aura Sleep Tracker, która zarejestruje sen, a wyniki zostaną omówione ze specjalistą.
Six Senses rozwija już kolejny program ‘Eat with Six Senses’ kładący nacisk na żywność organiczną i edukację żywieniową gości.


‚Sleep Bag’ Six Senses Resort

Marka Miraval Resort & Spa, kupiona w tym roku przez sieć Hyatt, realizuje program, w ramach którego goście mogą m.in. wybrać materac różnej twardości oraz uczestniczyć w warsztatach i indywidualnych konsultacjach na temat zdrowego snu.

MGM Resorts International, marka znana z prowadzenia hoteli i resortów z kasynami, stworzyła koncept pokoju zwany ‘Stay Well’. Pokoje typu ‘Stay Well’ wyposażone są w takie udogodnienia jak, np. oświetlenie mające na celu redukcję skutków jet lag’u, czy materac ortopedyczny wykonany z pianki wiskoelastycznej (memory-foam) charakteryzujący się idealnym dopasowaniem do kształtu ciała pod wpływem jego nacisku i temperatury.
Podobny koncept pokoi wdraża sieć Marriott.


MGM Grand Las Vegas

Luksusowa marka JW Marriott (grupa Marriott International) realizuje program ‘Nightly Refresh’ polegający na bezpłatnym serwisie wieczornym pokoju, który poza przygotowaniem pokoju do snu, obejmuje także specjalne dodatki, jak olejek do kąpieli zawierający aromat rozmarynu i grejpfruta, oraz przekąski ułatwiające zasypianie – batonik z organicznych płatków owsianych z jagodami i mleczne czekoladki z dodatkiem waleriany, ziół i pomarańczy.

Hotel Corinthia w Londynie oferuje swoim gościom pakiet zwany ‘Brain Power’, w cenie ok. 815 USD za dobę, opracowany we współpracy z neurologiem doktor Tarą Swart. Pakiet obejmuje pokój z łóżkiem typu king (200 x 200 cm) z materacem marki Hypnos, skarpetki z kaszmiru, sprawy o zapachu lawendy, wieczorny napój z melatoniną, oraz menu poduszkowe. Dodatkowo – masaż w pokoju lub medytację, oraz śniadanie i kolację do pokoju z menu ‘Brain Power’, które zawiera takie składniki jak łosoś, oliwki, melon, czy komosę ryżową, oczywiście bez produktów z kofeiną po godzinie 14:00. Na życzenie gościa może zostać przeprowadzone badanie krwi stwierdzające poziom kortyzolu (hormonu stresu). Gość otrzymuje porady specjalisty jak zadbać o dobre samopoczucie fizyczne i psychiczne.


Zestaw powitalny pakietu ‚Brain Power’

Luksusowe marki hotelowe stworzyły własne modele materacy, które sprzedają przez internet lub na życzenie złożone przez gości w trakcie pobytu. Heavenly Bed by Westin to koszt blisko 1000 USD. Four Seasons Bed (produkowane przez firmę Simmons) kosztuje ok. 1600 USD. Pamiętam jak w hotelu Four Seasons Hampshire wysyłaliśmy kurierem materace do gości.

Dobremu samopoczuciu sprzyja także cyfrowe odtruwanie, czyli wylogowanie się z internetu i nieużywanie urządzeń elektronicznych – telefonów, tabletów i laptopów. Goście Four Seasons Resort Costa Rica poddawani są wyzwaniu zdeponowania w recepcji na 24 godziny swoich telefonów. W zamian goście otrzymają listę atrakcji i aktywności, które zajmą im czas, aby a nie myśleli o sięganiu po telefon, np. zajęcia tańców latynoamerykańskich, czy rejsy katamaranem w stronę zachodu słońca.


Four Seasons Resort Costa Rica

Hotele i resorty rozwijają swoje programy wellness w kierunku zmniejszenia stresu i polepszenia stanu zdrowia psychicznego, dzięki, m.in. zajęciom jogi, medytacji, tańca, śmiechu, a nawet hipnoterapii.

Zachęcam do lektury mojego wywiadu z Nataszą Sallmann, specjalistką ds. usług wellness i współautorką książki „Komfort snu (nie tylko) w podróży”.

O komforcie snu i serwisie dobrego snu w hotelach. Wywiad EYS z Nataszą Sallmann.

zdjęcia: materiały prasowe

Komentarze

komentarzy