Hotele High-Tech

reklama

W środę wziąłem udział w konferencji „Nowe technologie motorem sukcesu w branży hotelarskiej” organizowanej przez magazyn Brief. Prowadzącą była moja koleżanka Anna Nowakowska, autorka bloga StrefaMICE.pl

11009092_1071649042862388_7934032642808428755_n

Nowoczesny turysta, gość hotelowy, to osoba, która jest zawsze on-line, budzi się i idzie do łóżka z telefonem. To ja 😛 To osoba wymagająca, która oczekuje sprawnej obsługi, szybkiej reakcji na zamówienie, chętnie dzieląca się opinią w sieci i mediach społecznościowych oraz szukająca najlepszej oferty. Też tacy jesteście?
Nowe technologie wkraczają coraz bardziej do hoteli, które czynią z wykorzystywanych nowinek technicznych sposób na przyciągnięcie gości i wyróżnienie się spośród konkurencji.
Bezpłatne i szybkie wi-fi w hotelach to konieczność, a nie luksus. Hotele sieciowe nadal się wzbraniają przed pełnym i bezpłatnym dostępem do bezprzewodowego internetu, narzucając różne warunki i wysokie opłaty. Im więcej jednak uwag gości w sieci na ten temat, tym szybciej te hotele, które stosują takie zasady, zmienią swoją politykę.

Nikogo już nie dziwi automat do samodzielnego zameldowania (check-in kiosk), który pobiera płatność, wydaje kartę-klucz do pokoju i wysyła rachunek mailem.

a6ce2_290056_10151036815495700_832117878_o
Check-in kioski w hotelu marki CitizenM

Są hotele, w których tablety służą do sterowania pokojem, czy zamawiania posiłków…

img_6495
Tablet w hotelach marki PURO

…A smartfon służy jako klucz do drzwi lub wirtualny Concierge

blow-up-hall-5050-hotel-poland-poznan-8
iPhone w hotelu Blow Up Hall 50 50 w Poznaniu

Popularne są telewizory typu smart, które służą do przeglądania internetu, zamawiania budzenia, pobierania e-booków na tablet lub smartfon, czy odtwarzanie plików z naszego telefonu i laptopa.

DSC_0064
Smart TV w hotelu Smart w Gdańsku

Firma Samsung wyczuła potrzebę rynku i jest liderem dostarczającym rozwiązania technologiczne dla hoteli. Zaprezentowała ostatnio nowy produkt: Samsung Lynk – Hospitality Management Solution. To cały system zarządzania pokojem wyposażony w czujniki ruchu, czujnik drzwi, dający możliwość sterowania temperaturą pokoju. Kompatybilny z systemem hotelowym, co umożliwia naliczanie opłat na rachunek gościa (np. za minibar), zmianę statusu pokoju (z zajętego na wolny, z brudnego na czysty).

lynkreach_screen03

Marka Four Seasons wprowadziła aplikację na telefon służącą do zameldowania się i zarządzania pobytem…

W nowojorskim hotelu Yotel to robot odbierze od was bagaż i schowa do szafki w przechowalni…

Sporą rewolucją będą rozwiązania technologiczne zastosowane w japońskim hotelu Hann-na w Hiroszimie. Czytnik twarzy zamiast klucza do drzwi, automatyczne dostosowanie temperatury powietrza w pokoju do temperatury ciała gościa, czy znane już tablety w pokojach do zamówienia napojów i jedzenia przez room-service. Jednakże hitem ma być humanoidalna obsługa recepcyjna. Roboty będą umiały porozumieć się z gośćmi w czterech językach. Więcej na ten temat przeczytacie TUTAJ

BUP_DFT_DFT-9-83

Roboty nie są pomysłem jedynie Japończyków. W hotelu marki Aloft (grupa hoteli Starwood) w Cupertino (Kalifornia), testowany jest robotyczny kamerdyner o wdzięcznym imieniu A.L.O (wym. el-oh). Botlr (skrót od robotic butler) ma 90 cm wysokości i będzie do dyspozycji gości 24h na dobę, dostarczając do pokoju to, co sobie gość zażyczy.

Niebawem goście hoteli Starwood’a będą mogli otwierać drzwi za pomocą własnego iPhone’a i iWatch’a

awatch_starwood_630px

Ale teraz wyobraźcie sobie, że za pomocą takiego urządzenia – Oculus Rift, przenosicie się do rozszerzonej rzeczywistości. Wirtualnej, ale jakże prawdziwej.

11717249_10206416121135611_934419791_n

Będąc jeszcze w domu, możecie siebie zobaczyć jak leżycie na rajskiej plaży z drinkiem w ręku w hotelu na Malediwach, albo teleportujecie się z Londynu do Nowego Jorku. I na podstawie takiej wizji podejmujecie decyzje o zakupie rzeczywistej usługi.
To sprzedażowe narzędzie przyszłości, które już testuje sieć Marriott…

Wyobraźcie sobie interaktywny pokój. Pokój przyszłości…

Co o nim myślicie?

A pomyśleć, że w latach 80-tych wielkim powiewem nowoczesności w hotelu był system komputerowy, jak np. w nieistniejącym już hotelu Forum w Krakowie…

Jedna z firm informatycznych na polskim rynku, reklamuje swój produkt służący automatyzacji obsługi w hotelu hasłem – Zatrudnij najwydajniejszego pracownika.
Czy taka właśnie jest przyszłość hotelarstwa, gdzie urządzenia elektroniczne i roboty zastąpią całkowicie ludzką obsługę?
Usługa gościnności oparta jest na emocjach, nawiązywaniu i podtrzymywaniu relacji. Obsługa powinna być sprawna i dobrze zorganizowana, a wyposażenie pokoju funkcjonalne i zapewniające maksymalny komfort. I temu właśnie powinny służyć nowoczesne technologie w hotelarstwie. Być elementem wsparcia procesu obsługi, a nie zastępować człowieka.
Ale są i takie osoby, które nie potrzebują kontaktu z człowiekiem i świetnie się odnajdą w takim zautomatyzowanym obiekcie.
Zastosowanie nowych technologii w hotelarstwie to trend, którego się nie powstrzyma. Pełna automatyzacja obsługi zapewne i tak nastąpi w przyszłości, oby tej odległej 🙂

Komentarze

komentarzy

3 Comments

  • Paweł lubiepodroze.eu

    Już po przeczytaniu pierwszego akapitu wiedziałem, że piszesz też o mnie 🙂

  • eloradana

    Różnorodność jest dobra. Są goście-gaduły, którzy lubią porozmawiać z recepcjonistą, a są tacy, którzy chcą tylko dostać klucz, jak najszybciej znaleźć się w pokoju i zająć się swoimi sprawami – na nich nie robi wrażenia uśmiech, a „życzę udanego pobytu” jest frazesem zabierającym ich cenny czas 😉
    Komplikacja się zaczyna, kiedy te wszystkie technologiczne nowości są dla niektórych trudne w użyciu… Przecież niemal codziennie pokazuję gościom, jak włączyć tv i przełączyć na satelitę, jak uruchomić klimatyzację czy płytę indukcyjną (pracuję w hotelu apartamentowym), co dopiero byłoby z takim tabletem od wszystkiego?
    Do tego bałabym się awaryjności takich zintegrowanych systemów…. „padnie” sieć i nagle wszędzie ciemno i zimno, ani tv, ani internetu, ani nawet z kim porozmawiać z kim na recepcji 😉
    Ale wystarczy zobaczyć, jak wszyscy wychwalają PURO, żeby dojść do wniosku, że „smartyzacja” hoteli niedługo nie będzie trendem, co koniecznością. Tak jak obecnie bezpłatny dostęp do szybkiego internetu.

    Dzięki za ciekawy artykuł!

  • Ailleron

    Cieszymy się, że w zestawieniu znalazło się miejsce dla naszego systemu obsługi hotelowej iLumio, które również wdrożyliśmy w PURO pod ich brandem. Na pewno będziemy śledzić kolejne wpisy dotyczące nowych technologii w hotelach. 😉

Post a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazine made for you.

Featured:

No posts were found for provided query parameters.

Elsewhere: