Główną usługą świadczoną przez hotele jest oczywiście usługa noclegowa. Hotele powinny dbać o komfortowy sen swoich gości nie tylko w postaci wygodnego materaca, ale także tworząc atmosferę w pokoju.
Wieczorny serwis powinien być bezwzględnym obowiązkiem w każdym hotelu, który określa siebie mianem – luksusowy. Powinien być wpisany w standardy skategoryzowanych 5* hoteli, do czego sam zachęcam swoich klientów.
Tymczasem w Polsce nieliczne hotele kategorii 5* praktykują ten standard, głównie sieciówki. I nawet w większości spośród nich, wieczornym serwisem nie są objęte wszystkie pokoje i ogranicza się on jedynie do zasłonięcia okien, zawinięcia kołdry i zapalenia lampki przy łóżku. No i ta nieszczęsna czekoladka na poduszce!
Często jednak bywa i tak, że gość w drzwiach dziękuję pani pokojowej i odmawia serwisu, niekiedy nieświadomy na czym on polega, i zadowala się jedynie czekoladką.

A na czym powinien polegać wieczorny serwis pokoju?

DSC_4023

Oprócz wspomnianego zasłonięcia okien wyciemniającymi wnętrze zasłonami lub roletami, zawinięcia górnej krawędzi kołdry, ściągnięcia narzuty z łóżka i zapalenia lampki przy łóżku; standard powinien uwzględniać kilka innych rzeczy i czynności…

10551949_849665061711411_1668478357_nNa stoliku nocnym przy łóżku powinna być ustawiona butelka z wodą mineralną (w hotelach 5* bezpłatna butelkowana woda jest wymogiem kategoryzacyjnym), szklanka na serwetce oraz pilot do telewizora. Czekoladka to przeżytek. Lepiej już zastąpić ją małym jabłkiem. Zdrowsze zęby i świeży oddech 😉

DSC_4030

10551949_849665061711411_1668478357_nPrzy łóżku należy położyć kapcie, w opakowaniu lub te już używane przez gościa. Niektóre hotele stosują nawet białe serwetki na podłogę, aby gość nie stawał gołymi stopami bezpośrednio na wykładzinie/podłodze.

DSC_3964

maid_ZofiaPod ręką gościa powinno być dostępne menu śniadaniowe, które gość mógłby wypisać i powiesić na zewnętrznej klamce drzwi, aby nocny kelner room serwisu je zabrał i przygotował śniadanie do pokoju.

DSC_4015

maid_ZofiaStandardem powinien być wybór poduszek zapewniających komfortowy sen, np. twarde, miękkie, antyalergiczne, czy lateksowe.

DSC_3977

maid_ZofiaNiektóre hotele kładą na łóżku lub stoliku nocnym karteczkę z informacją o pogodzie na następny dzień. Choć te bardziej nowoczesne umieszczają już taką informację w telewizorze.

DSC_3996

maid_Zofia Ciekawym pomysłem są historyjki na dobranoc, tzw. bed time story, które mówią o lokalnych zwyczajach lub legendach.

DSC_4034

maid_ZofiaPani pokojowa powinna także złożyć lub powiesić rozrzucone części garderoby gościa, np. na fotelu, oparciu krzesła. Rozrzuconą bieliznę/skarpety należałoby położyć na worku pralniczym, w widocznym miejscu na podłodze, np. przy walizce, bagażniku, fotelu. Pełny kosz na śmieci powinien być opróżniony.

maid_ZofiaWskazane byłoby także uzupełnienie coolera z lodem, gdyby gość chciał sobie zrobić wieczornego drinka. Uważam, że w 5* hotelach mini-coolery powinny być w każdym pokoju, a na  piętrze dostępne mini-kostkarki. Ewentualnie na życzenie gościa lód powinien być dostarczony do pokoju o każdej porze).

maid_ZofiaPani pokojowa powinna spojrzeć na raporcie ile osób zamieszkuje pokój. W przypadku jednego gościa powinna przygotować tę stronę łóżka, z której widać że gość korzysta. Jeśli nie można tego określić, powinna przygotować od prawej strony.

maid_ZofiaZ kolei w łazience, należałoby wymienić mokre ręczniki lub te zostawione na podłodze, uzupełnić zużyte kosmetyki, opróżnić pełny kosz, sprawdzić czystość lustra, umywalki, toalety, prysznica/wanny i podłogi.
Niestety niewielu projektantów wnętrz pokoi hotelowych uwzględnia dyskretne oświetlenie w łazience, które zaspany gość mógłby zapalić w nocy.

maid_ZofiaWieczorne serwisowanie pokoi powinno odbywać się, w zależności od ilości pokoi, w godzinach 18:00 – 22:00.
W przypadku zawieszki na klamce ‘Nie przeszkadzać’, pani pokojowa powinna wrócić później raz jeszcze i sprawdzić, czy gość ściągnął zawieszkę. Dobrym rozwiązaniem w takiej sytuacji jest wsuwanie pod drzwi karteczki z prośbą, aby gość skontaktował się z recepcją jeśli życzy sobie serwis pokoju. Jeśli gość odmówi serwisu, pokojowa powinna zapytać czy życzy sobie, aby przyszła później (sprecyzować godzinę), ewentualnie zaproponować świeże ręczniki.  Należy zaczynać od pokoi z dziećmi oraz sprawdzić (lub osoba przygotowująca listę pokoi do serwisu) rezerwacje zabiegów spa i stolika w restauracji, aby wejść do pokoju pod nieobecność gości.

Kiedy zatem otworzycie drzwi i usłyszycie pytanie pani pokojowej – „Czy życzy Pan/Pani sobie serwis pokoju/turndown service?” – nie bądźcie zaskoczeni i nie odmawiajcie pochopnie 😉
Wiem, że narażam się tym samym wielu paniom pokojowym 🙂 Jednak hotel, który szczyci się mianem luksusowy, powinien zapewnić standard i odpowiednią liczbę personelu.

Zachęcam także hotele niższej kategorii do praktykowania wieczornego serwisu przynajmniej w podstawowym zakresie, chociażby w pokojach o wyższym standardzie. Zobaczycie jakie to pozytywne wrażenie zrobi na waszych gościach.

Niektóre luksusowe marki hotelowe zwracają dużą uwagę na komfort snu. Wytwarzają własne linie materacy, które goście mogą kupić. Oferują zabiegi spa przed snem. Zatrudniają asystentów dobrego snu, którzy radzą jak rozwiązywać problemy związane ze snem, jaką poduszkę do snu wybrać.
Więcej na temat dobrych praktyk wieczornego serwisu przeczytacie w moim wywiadzie ze specjalistką wellness i spa panią Nataszą Sallmann, która obecnie pełni rolę Spa Manager’a w Talaria Ladies Spa, gdzie praktykowany jest serwis dobrego snu.

Dziękuję H15 Boutique w Warszawie za udostępnienie pokoju do wykonania zdjęć. W tym obiekcie pokoje także są przygotowywane do snu na życzenie gościa.

Komentarze

komentarzy