Zarówno czasy, jak i pokolenia podróżujących się zmieniają, a hotele powinny zaspokajać i wręcz przewyższać zmieniające się oczekiwania swoich gości, aby pozostać istotnym graczem na bardzo konkurencyjnym rynku hotelowym.
Ludzie przebywają w hotelach z wielu powodów. Choć hotel to przede wszystkim miejsce do spania, to jednak pełni on o wiele więcej funkcji niż tylko noclegową.
Sieci hotelowe i projektanci stale poszukują pomysłów na wzbogacanie doświadczeń gości, którzy niekiedy traktują hotel jako odskocznię od codzienności, miejsce inspiracji i nawiązywania nowych znajomości. Pomysłów szukają w stylu życia współczesnych podróżnych i mediach społecznościowych, gdzie prezentują swoje zwyczaje i wyznawane wartości.
Sporo nowych trendów przedstawiłem wam w zeszłorocznej publikacji TUTAJ
A co jest na horyzoncie w 2019 roku?

 

KUCHNIA EKOLOGICZNA

Popularność wszelkiego rodzaju programów kulinarnych i mnogości publikacji książek kucharskich autorstwa uznanych szefów kuchni przekłada się na wzrost zainteresowania wyjazdami turystycznymi wzdłuż szlaków kulinarnych w Polsce i za granicą. Nie ma lepszego sposobu na poznanie kraju, regionu i jego kultury niż poprzez jedzenie.
Hotele wzbogacają swoje oferty o warsztaty gotowania, degustacje win i whisky. Umożliwiają gościom wzięcie udziału w zbiorach plonów, winobraniu, zapoznaniu z procesem produkcji regionalnych wyrobów. Uwagę gości przyciąga kuchnia lokalna, produkty regionalne pochodzące z eko-upraw.
Moda na eko przestaje być tylko modą. Konsumenci (goście) są bardziej świadomi. Spożywają mniej mięsa na rzecz produktów roślinnych, zdrowszych. Oczekują ograniczania w restauracji produktów, które zawierają olej palmowy, czy jajek od kur z chowu klatkowego.
Ale kuchnia eko, to nie tylko ograniczanie spożycia mięsa. To również podejście typu zero waste, czyli ograniczanie ilości marnowanego jedzenia. Trend zero waste może być okazją do ciekawych odkryć w kuchni i wykorzystywania tego, co zwykle trafia do kosza, np. łodygi brokułów, czy liści rzodkiewki.
Doświadczenie kulinarne, wizyta w restauracji, powinna być przeżyciem, które oddziałuje na wszystkie zmysły. Czymś, czego nie doświadczymy w domu.


Lekcja gotowania w Hotel Afrodyta Business & Spa

 

reklama

 

PERSONALIZACJA DOŚWIADCZEŃ

Hotele mają mnóstwo okazji do tego, aby pozytywnie zaskoczyć i zachwycić obsługą swoich gości na różnych jej etapach – rezerwacji, przyjazdu, pobytu, wyjazdu, a także po wyjeździe. Wcale nie muszą to być kosztowne prezenty i rabaty. Często drobna rzecz lub gest może wywrzeć na gościach ogromne i niezapomniane wrażenie, co zbuduje trwałą więź (lojalność) między nim a hotelem (marką). Zadowolony gość opowie o tym swoim znajomym (marketing szeptany) i pozytywnie oceni obiekt w mediach społecznościowych i na portalach rezerwacyjnych. Dzięki takim gestom goście wyżej oceniają stosunek jakości usługi do zapłaconej ceny za pokój. Traktowanie gości w sposób zindywidualizowany pokazuje im, że nie są traktowani jak po prostu numer pokoju.

Niewątpliwie nowoczesne technologie pomagają w personalizowaniu doświadczeń gości, rejestrując pewne nawyki gości i ich preferencje, przeglądane treści w Internecie. Jednak nic nie zastąpi relacji zbudowanej poprzez kurtuazyjną rozmowę pracownika z gościem, dzięki której można się dowiedzieć wielu informacji o gościu i jego potrzebach, a w konsekwencji wyjść z inicjatywą. Ależ żeby mieć chęci do wyjścia z inicjatywą, pracownik każdego działu musi mieć świadomość swojej roli, która wykracza poza zakres obowiązków stanowiskowych.
Specjalistami do spraw doświadczeń gości, zwłaszcza wyjątkowych lokalnych przeżyć, powinni być wszyscy pracownicy hotelu, którzy najlepiej znają region i sąsiedztwo, mogąc polecić coś nieoczywistego, atrakcję nieopisaną w przewodniku.
Personalizacja doświadczeń zyskuje na coraz większym znaczeniu i staje się niemal koniecznością, zwłaszcza w hotelach klasy premium i prawdziwie luksusowych.
Na moich szkleniach opowiadam, jak można wzbogacać doświadczenia gości.


Spersonalizowana wstawka powitalna z ciupagą Enjoy Your Stay i listem napisanym góralszczyzną 

Czytaj więcej…
11 trendów E-commerce & Hospitality 2019 według firmy Profitroom

 

ZDROWY SEN

Podstawą dobrego samopoczucia jest komfortowy sen, którego zaburzeń doświadcza ogromna liczba ludzi. Problemy ze snem prowadzą do zachwiania równowagi pomiędzy różnymi stanami. Wyciemniające pokój zasłony, kojące światło i oczywiście wysokiej jakości materac, już nie wystarczy. Marki luksusowych hoteli wdrażają nowe udogodnienia i programy mające zapewnić zdrowy sen.

Marka Six Senses Hotels Resorts Spas (niedawno kupiona przez sieć IHG) rozpoczęła realizację pilotażowego programu ‘Sleep with Six Senses’. W wytypowanych resortach gościom przydzielany jest Ambasador ds. Snu. Przed przyjazdem goście wypełniają kwestionariusz, aby terapeuta mógł zrozumieć problemy związane z zaburzeniem snu i właściwie przygotować się na ich przyjazd. Oprócz zaspokojenia osobistych preferencji gości, pokoje i apartamenty wyposażone są w organiczne poduszki i kołdry, oraz materace marki Naturalmat wykonane w 100% z naturalnych materiałów, które charakteryzują się strefami chłodzenia, aby zapewnić idealną temperaturę podczas snu. Goście otrzymują ‘Sleep Bag’ wypełnioną w różnego rodzaju akcesoria, takie jak pidżama z włókien bambusa, napój jaśminowy, zatyczki do uszu, opaska na oczy i dzbanek do płukania nosa aby udrożnić drogi oddechowe. Dodatkowo goście doświadczają indywidualnie dobranych zabiegów spa i aktywności, których celem jest podniesienie jakości snu w trakcie pobytu, oraz otrzymają wskazówki do stosowania się po wyjeździe. Opcjonalnie mogą skorzystać z specjalnej aplikacji Withings Aura Sleep Tracker, która zarejestruje sen, a wyniki zostaną omówione ze specjalistą. Z kolei goście zmagający się z jet-lagiem po długiej podróży przez kilka stref czasowych, mogą skorzystać z leczenia melatoniną oraz z aplikacji Timeshifter, która służy do ustawienia harmonogramu snu i drzemek.

Również marka Raffles (sieć Accor) wdraża w wybranych swoich obiektach, m.in. w Raffles Europejski (recenzja), specjalny program zdrowego snu Raffles Sleep Rituals. Według założeń, goście mają otrzymać poduszkę na oczy marki DreamSoft®linen, a także uspokajające umysł olejki eteryczne marki Aromatherapy Associates wykonane z mieszanki wetiweru, drzewa sandałowego i rumianku. Naturalnie program zawiera dobrane zabiegi spa. Dodatkowe korzyści obejmują specjalne menu z produktami spożywczymi, które mają pomóc gościom złagodzić skutki zmiany czasu i stresu, promując komfortowy odpoczynek.

Więcej o trendach w usługach wellness i spa pisałem TUTAJ


Sleep Bag Six Senses

 

reklama

USŁUGI NA WYSOKIM POZIOMIE

Dachy budynków hotelowych zyskują na znaczeniu i otrzymują nowe funkcje.
Hotele zrozumiały, że dzięki aranżacji tej przestrzeni na potrzeby gości mogą nie tylko przyciągać gości, ale i zwiększyć dochody. Roof-top z sezonowym zadaszeniem może być wykorzystywany jako taras widokowy (najpopularniejsze są w miastach zabudowanych wieżowcami), przestrzeń eventowa i gastronomiczna, strefa relaksu (ćwiczenia jogi) z basenem, kino pod gwiazdami, a nawet jako ogród ze szklarnią szefa kuchni. Przystosowane do użytku publicznego dachy są atrakcją nie tylko dla gości, ale i mieszkańców. Trend ten dynamicznie rozwija się na świecie – Soho House Chicago (recenzja), Gran Hotel Manzana Kempinski Havana (recenzja), Moxy Times Square NYC (recenzja) i powoli znajduje zastosowanie także w Polsce – Hotel Warszawa (recenzja), Hotel PURO Warszawa.


Projekt hotelu Ibis Styles Sarajewo i rooftopu autorstwa polskiej pracowni MIXD

Czytaj więcej…
Wywiad z Piotrem Kalinowski, założycielem i dyrektorem kreatywnym w MIXD

 

COWORKING

Cyfrowi nomadzi i freelancerzy często się przemieszczają i pracują z dowolnego miejsca na świecie. Potrzebują miejsca, gdzie mogliby na kilka godzin lub dni przysiąść z laptopem, odpisać na maile, spotkać się z kontrahentem. Coraz popularniejsze stają przestrzenie coworkingowe, które powstają głównie w biurowcach.
Branża hotelarska dostrzegła potencjał zjawiska i widać, że hotele i coworkingi łączą się w jedno miejsce, co czyni lobby przestrzenią społeczną i generuje dodatkowe przychody dla hotelowej gastronomii. Gastronomia – napoje i jedzenie – która jest dostępna całą dobę.
Choć sam koncept przestronnych lobby, w których mieszają się różne funkcje i usługi jest popularny od kilku już lat, to rozbudowana funkcja coworkingu dopiero zyskuje na większym znaczeniu. Hotel coworkingowy zapewnia miejsce do samodzielnej i indywidualnej pracy. Poza tętniącą życiem przestrzenią otwartą z biurkami, dostępne są także wydzielone salki konferencyjne do prowadzenia prywatnych rozmów lub pracy w ciszy.
Popularną marką hotelową, która oferuje biurka coworkingowe w lobby jest CitizenM (recenzja). Niedawno otwarty warszawski hotel Moxy także posiada wydzieloną strefę do pracy. Hotel Hoxton Chicago, którego otwarcie zaplanowano na ten rok, będzie oferował aż 400 biurek! Powstający hotel marki Crowne Plaza w kompleksie The Warsaw Hub jako pierwszy w stolicy będzie miał rozbudowaną przestrzeń coworkingową w lobby.


Coworking w hotelu Moxy Times Square Nowy Jork 

Czytaj więcej…
Tak będzie wyglądał pierwszy w Polsce hotel marki Crowne Plaza

 

DOM POZA DOMEM

Goście oczekują autentyczności, oryginalności i przytulności. Wnętrza w wyjątkowych hotelach wyposażone powinny być w elementy wykonane z naturalnego drewna, kamienia, betonu, metalu, przyjemnych w dotyku tkanin. Wyprodukowanych ręcznie przez lokalnych artystów, powstałych w procesie upcyclingu lub sprzętu vintage. Wnętrza, w których nie brakuje żywych roślin i przyjemnych dla oka dzieł sztuki.
Hotel ma być wygodnym drugim domem, w którym gość chce przebywać, zwłaszcza w częściach wspólnych, a nie bezduszną przestrzenią.
Jesteśmy zabiegani, niemal non-stop bodźcowani przez otaczający nas świat realny i wirtualny. Coraz bardziej potrzebujemy ciszy, poczucia kameralności i prywatnej przestrzeni. Taką oazą spokoju powinien być hotelowy pokój, zapewniający komfort akustyczny (okna, drzwi, ściany).
I choć jesteśmy uzależnieni od nowoczesnych technologii, które mają nam ułatwiać życie, to na końcu zależy nam na kontakcie z drugim człowiekiem. Podobnie jest w hotelu. Nafaszerowany technologiami pokój hotelowy raczej nie jest tym, czego gość faktycznie oczekuje. Może wybrać dany hotel raz z ciekawości użycia tabletu do sterowania pokojem lub Alexy do zamawiania usług (więcej TUTAJ), ale wróci do tego hotelu z powodu relacji jakie zbudował z ludzką obsługą, a nie maszyną.


Restauracja Green House w hotelu Vienna House Warsaw Mokotow

 

INSTAGRAMMABILITY

Według portalu Expedia, 25% podróżnych wybrało miejsce wypoczynku na podstawie inspiracji w mediach społecznościowych, a blisko 70% wybiera takie kierunki podróży, które będą się dobrze prezentowały na zdjęciach na Instagramie. Czynnik zwany Instagrammability odgrywa także ważną rolę przy wyborze hotelu. Stąd tak duży nacisk kładzie się na oryginalne projekty wnętrz i wyjątkowe doświadczenia, którymi goście chętnie się podzielą w social mediach.


Selfie Station w Hotel Indigo Warsaw

Czytaj więcej…
Wyczekiwane otwarcia hotelowe w Polsce 2019

Komentarze

komentarzy