O komforcie snu i serwisie dobrego snu w hotelach. Wywiad EYS z Nataszą Sallmann.

reklama

Natasza Sallmann – hotelarz, doradca w zakresie hotelarstwa wellness i spa, autorka książki „Megatrend wellness” i współautorka książki „Komfort snu (nie tylko) w podróży”, na co dzień współpracująca z Polską Akademią Gościnności. 

zdjęcie_Forum
zdj. PAG

Polska Akademia Gościnności wydała właśnie, pod Pani redakcją, książkę „Komfort snu (nie tylko) w podróży”. Skąd pomysł na książkę?

Inspiracją dla powstania książki „Komfort snu (nie tylko) w podróży” były przede wszystkim zmieniające się potrzeby gości hoteli pobytowych, którzy oczekują od wybranego przez siebie obiektu czegoś więcej niż tylko wygodne łóżko. Z doświadczenia wiem, że hotelarzom nie jest łatwo wymyślać ciągle coś nowego dla inspiracji i komfortu swoich gości. Książka ma więc stać się impulsem dla hotelarzy do wprowadzania usługi dobrego snu w hotelach, ma być uzupełnieniem standardowego wyposażenia pokoju, a dla niektórych narzędziem do zainteresowania filozofią wellness swoich gości. Goście coraz częściej wymagają od hotelu, zwłaszcza hotelu wellness & spa, nie tylko personalnego i zindywidualizowanego podejścia, ale szukają również inspiracji i wiedzy, którą mogliby wykorzystać po powrocie do domu.

Musimy pamiętać, że kłopoty ze snem to jedna z najczęstszych bolączek współczesnego człowieka, a farmaceutyki na sen zażywa prawie 40% Europejczyków. Za najczęstszą przyczynę tych kłopotów uważa się stres, a jako antidotum zaleca się wypoczynek i sen (w hotelu również 🙂 ). Znamiennym przykładem nowego podejścia do pracy i wypoczynku jest szefowa Yahoo, na co dzień patologiczna pracoholiczka, która raz na cztery miesiące udaje się na tygodniowe wakacje, podczas których większość czasu spędza na… spaniu.

1546060_622726007841004_8291100645302418790_n

Książka „Komfort snu (nie tylko) w podróży” została opracowana przez grupę osób zainteresowanych jakościowym i zdrowym życiem. Zwraca uwagę na aspekt znaczenia snu na co dzień, w domu i w podróży, oraz inspiruje do przyjrzenia się temu problemowi z różnych punktów widzenia. Jest to lekka i przystępna lektura, po którą można sięgnąć w czasie pobytu w hotelu, w domu przed zaśnięciem czy też podczas podróży. Celowo została ułożona w formie krótkich felietonów, które można czytać „na raty” – być może zainteresują czytelników tematem snu lub pozwolą zapamiętać ważne wskazówki dla polepszenia jakości snu; być może wywołają uśmiech przed snem, a niektóre wprost „ułatwią zaśnięcie” – taki jest ich cel.

Felietony uzupełniliśmy o porady i proste sposoby na polepszenie jakości snu dla jakości życia oraz jakości życia dla jakości snu, np. przepisy na herbatki i napary na spokojniejszy sen, tabelę olejków eterycznych czy opis ćwiczeń relaksacyjnych ułatwiających zasypianie – po to aby goście chcieli zabrać książkę ze sobą do domu, ale także po to, aby hotelarze, korzystając z tych wskazówek, mogli opracować indywidualny program dobrego snu dla swoich gości.

Bez jedzenia przeżyjemy nawet 6 tygodni, bez snu nie więcej niż 2 dni. Jakie są pospolite objawy zaburzeń snu i co z tym zrobić?

Do pospolitych objawów zaburzeń snu zaliczamy przede wszystkim: trudności z zaśnięciem (jeżeli odpłynięcie w ramiona Morfeusza zajmuje nam więcej niż 30 minut), a także problemy z obudzeniem się, przerywany sen, częste budzenie się w nocy oraz problemy z ponownym zaśnięciem, odczucie niewyspania pomimo odpowiedniej ilości snu w ciągu doby, senność w ciągu dnia, chrapanie i bezdech senny, wieczorne mrowienie lub zespół niespójnych nóg. Jeżeli którykolwiek z powyższych objawów powtarza się trzy noce w tygodniu lub częściej (i to przez kilka tygodni), powinniśmy pomyśleć o konsultacji z lekarzem lub przebadaniu swojego snu w laboratorium snu. Jeszcze lepiej byłoby starać się poszukać przyczyny wcześniej, nie dopuszczając do tego, aby problemy z zaśnięciem lub nadmierne zmęczenie w dzień stały się naszą rutyną. Powinniśmy przyjrzeć się naszemu codziennemu funkcjonowaniu w ciągu dnia i bezpośrednio przed udaniem się na spoczynek – zbyt duża ilość emocji, stresu, zbyt dużo niezakończonych zadań w pracy mogą nam utrudniać zasypianie, a zbyt obfity posiłek wieczorem, czy zbyt późna godzina zasypiania, mogą być przyczyną budzenia w nocy. Z drugiej strony, chęć ucieczki od problemów codziennych, czy też depresja powodują, że w ogóle nie chce się nam wstawać. Z niektórymi sennymi problemami możemy sobie poradzić sami, jeżeli wiemy, czym są spowodowane; niektórych możemy uniknąć poprzez drobne zmiany w trybie życia, czy też w diecie. Więcej informacji znajdziecie w książce – zawsze też możecie czytać między wierszami… te bardziej wesołe, a nie „niewygodne” kawałki.

ksiazka-9-702x1024

Goście hotelowi są coraz bardziej wymagający i oczekują od obiektu, zwłaszcza typu wellness & spa, czegoś więcej niż tylko wygodnego łóżka. Renomowane hotele na świecie to dostrzegają i poświęcają coraz więcej uwagi problematyce snu. Jak hotele mogą zadbać o komfortowy sen swoich gości?

To prawda, goście są coraz bardziej świadomi, ale i coraz trudniej ich zaskoczyć, a tym bardziej zachwycić. Dziś dbałość o dobry sen gości nie może sprowadzać się do elementarnego serwisu wieczornego w postaci prześcielenia łóżka i cukierka na poduszce! Hotelarzom nie brak ciekawych przykładów na oryginalny turn-down service, że wspomnę choćby organizację walk na poduszki w jednym z hoteli Ritz, czytanie dzieciom bajek przez pracownika przebranego za elfa, czy usługę „ludzkich termoforów”, która miała się pojawić w hotelach Holiday Inn… W tym ostatnim przypadku pracownicy w odpowiednich strojach ochronnych mieli ogrzewać swoim ciepłem łóżka gości!

1549550_638916482888623_3087257125655487610_n

To oczywiście przykłady nieco kuriozalne. Jeszcze lepiej sprawdzają się usługi nakierowane stricte na poprawę jakości snu, albo podniesienie świadomości gościa, co do zapewnienia sobie samemu lepszego snu. Ponieważ sen należy w dużej mierze do sfery emocji i jest jedną z najbardziej indywidualnych sfer naszego życia, i w hotelu należy go traktować indywidualnie. Jeśli jako hotelarze chcielibyśmy, aby nasi goście spali jak w domu – powinniśmy ich zaskoczyć domowym komfortem. Jedni goście lubią twardy materac, inni bardziej miękki, jedni lubią pościel puchową, inni wolą lekko antyalergiczną; niektórzy kładą się i zasypiają, inni czytają przed snem książkę; są tacy, którzy śpią snem twardym jak kamień i tacy, którym przeszkadza najmniejszy szmer; jedni piją przed snem mleko z miodem, inni ziołową herbatkę lub kieliszek szampana. Te wszystkie przyzwyczajenia naszych gości na co dzień mogą być inspiracją dla nowej usługi w hotelu.

Untitled-2-copy

Serwis dobrego snu może mieć różny zakres – od podstawowego menu poduszkowego, po bardzo rozbudowane pakiety usług. Obejmują one np. specjalne „nasenne” potrawy i napoje, czy odpowiednio dobrane wyciszające zabiegi w SPA. Gość może także skomponować pakiety produktów i akcesoriów wspomagających zasypianie, jak aromatyczne świece, odpowiednia lektura, zatyczki do uszu, płyta z kojącą muzyką… W niektórych hotelach wellness & spa serwis dobrego snu przenosi się do części zabiegowej i nabiera bardziej poważnej formy. Może słyszeliście już o coachingu snu, czy też specjalnych „nasennych” pakietach pobytowo-zabiegowych?

zrzut-ekranu-2014-04-23-o-23-58-13
wstawki do pokoi na wieczór w hotelach Four Seasons

Niektóre hotele z aspektu snu i faktu, że śpi się u nich znakomicie, uczyniły jeden ze swoich głównych atutów. Flagowym przykładem jest hotel Benjamin w Nowym Jorku, który zatrudnia nawet concierge’y dobrego snu – pracowników pomagających gościom indywidualnie dobrać optymalne dla nich usługi dla lepszego snu!

sleep600

Katalog pomysłów na poprawę jakości snu gości jest szeroki i warto wprowadzać choćby najmniejsze ulepszenia w tym zakresie. Jednak prawidłowe skomponowanie i wdrożenie zindywidualizowanego serwisu dobrego snu w hotelu, może wymagać wsparcia ze strony branżowych doradców.

Ta książka to nowość jeśli chodzi o publikacje dla hotelarzy i gości hotelowych. Dlaczego warto ją mieć?

Faktycznie, jest to nowość nawet w odniesieniu do rynku europejskiego – stworzyć książkę i dla hotelarzy i gości jednocześnie. Dla gości to pomysł na element rutyny wieczornej, takie dwa w jednym – książka do zasypiania i jednocześnie przewodnik po śnie i zdrowszym trybie życia. Przyjęta w książce forma felietonów jest dopasowana na miarę naszych czasów – krótko, lekko i na temat, a różnorodność tematów – na miarę zróżnicowanych światopoglądów i stylów życia. Dla hotelarzy to zachęta do tworzenia programów dobrego snu lub rozwinięcia istniejących bądź po prostu uzupełnienie dla menu poduszkowego. To także „wellnessowy” pomysł na prezent dla gości, pomysł dodatkową sprzedaż w recepcji oraz vademecum dla tworzenia pakietów pobytowych dopasowanych do potrzeb gości hotelowych (w tym potrzeby wyspania się i edukacji). To również pomysł na to, aby nasi goście zapamiętali nas na dłużej. Dlaczego warto ją mieć…? Choć jako współautorce tej książki jest mi trochę niezręcznie, powiem nieskromnie… bo działa! Dlaczego…? Bo nawet jeśli Wy sami albo Wasi goście mielibyście w niej nie znaleźć nic ciekawego i miałaby was uśpić… to czy nie o to też chodzi? 🙂

Zrzut ekranu 2014-10-23 o 00.31.25
zdj. PAG

Mnie czasami w przypadku bezsenności pomaga stara dobra metoda liczenia baranów 🙂 A jaka jest Pani ulubiona metoda?

Wiem na pewno, że moja metoda liczenia nowych pomysłów… dla hotelarzy oraz gości hotelowych na bezsenność nie pomaga. Ale tak na poważnie to spacer przed snem, czyli liczenie kroków, lub kilka stron książki – 1, 2, góra 3…

Słyszałem, że marzy Pani czasami, aby być żyrafą, bo żyrafy śpią średnio 1.9h na dobę 🙂 Nie lubi Pani spać?

To nie tak, że nie lubię; czasami nawet za bardzo. Należę jednak do tych osób, które ciągle gonią jakiegoś króliczka, a jak wiadomo – z króliczkiem nie wygrasz. Czasami wydaje mi się, że czas mnie nie lubi, więc chciałabym mu skraść trochę chwil z… nocy. A tak naprawdę, nie lubię być zbyt zmęczona, bo wtedy nie mogę obudzić się tak jak lubię, czyli razem ze słońcem, a nawet odrobinę wcześniej… To chyba dlatego, że od dziecka miałam pokój od wschodu…

 

button-dla-hoteli-1024x205

Polska Akademia Gościnności oferuje hotelom różne możliwości współpracy, w tym m.in.:

  • zakup książek do pokoi jako element serwisu dobrego snu
  • zakup książek jako okolicznościowy lub świąteczny prezent dla specjalnych gości
  • zakup książek w celu sprzedaży gościom w recepcji lub sklepiku
  • otrzymanie książek i korzyści z programu „Komfort snu” w prezencie – Fabryka Materacy Janpol oferuje taki prezent wszystkim inwestorom hotelowym, którzy wyposażą swoje obiekty w materace z linii Wellness Comfort Line
  • opracowanie i wdrożenie zindywidualizowanego standardu serwisu dobrego snu wraz ze szkoleniem dla personelu oraz opracowaniem graficznym ulotki dla gości
  • okolicznościowy zestaw gadżetów „nasennych” dopasowany do profilu obiektu (np. bajkowa krzyżówka dla małych gości, zakładka do książki z przepisem na herbatę lub comiesięczne „nasenne” pomysły do newsletterów hotelowych)
  • możliwość spotkania z autorką lub wyjątkowego eventu dla Twoich gości z koncertem gongów, degustacją nasennych potraw itp.

Więcej informacji na temat współpracy i zakupu książek można uzyskać na stronie…
http://www.hospitality-knowhow.com/komfort-snu-nie-tylko-w-podrozy-oferta-dla-hoteli/

OFERTA-dla-hoteli_tabelka

Komentarze

komentarzy

Post a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazine made for you.

Featured:

No posts were found for provided query parameters.

Elsewhere: