KPMG, międzynarodowa firma audytorsko – doradcza, opublikowała raport „Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Luksus przez pokolenia”. Jest to jubileuszowa, 10. edycja raportu. Dowiemy się z niego jak postrzegany jest luksus przez trzy pokolenia Polaków: millenialsów, pokolenie X oraz baby boomers. Dodatkowo autorzy raportu podjęli próbę analizy, jak zmieniło się postrzeganie luksusu w Polsce na przestrzeni ostatniej dekady.

Kluczowymi odbiorcami dóbr luksusowych są osoby bogate, zarabiające minimum 20 tys. zł. brutto miesięcznie oraz bardzo bogate z dochodami powyżej 50 tys. brutto. Już 32 tys. Polaków zarabia rocznie powyżej 1 mln złotych rocznie. Z kolei według badanych, osoby zamożne to takie, które uzyskują miesięczny dochód powyżej 7,1 tys. zł brutto.
Wciąż największym segmentem rynku dóbr luksusowych w Polsce pozostają samochody luksusowe i premium. Proszę zwrócić uwagę na rozdzielenie tych kategorii, które nie są tożsame. W 2019 roku wartość tego segmentu może osiągnąć poziom 16,3 mld zł.

Czytaj więcej… Luksusowa usługa hotelowa, czyli jaka?

Generalnie opracowanie jest ciekawe. Jednak jeśli chodzi o rozdział poświęcony hotelom, to niestety według mnie nie ma większej wartości. Jak piszą autorzy raportu, najszybciej rozwijającym się obecnie segmentem rynku dóbr luksusowych są właśnie usługi hotelarskie i SPA, którego wartość w tym roku może sięgnąć 1,4 mld zł. Dalej czytamy, że w ciągu ostatniego roku otworzono w Polsce 8 nowych luksusowych hoteli pięciogwiazdkowych. W sumie w całym kraju jest ich już 76.
Czyli mamy w Polsce aż 76 luksusowych hoteli! Łał! Robi wrażenie, choć to oczywiście nieprawda.
Przyjęto, że luksusowy hotel to taki, który jest skategoryzowany na pięć gwiazdek według polskich przepisów kategoryzacyjnych, co jest totalnym nieporozumieniem.

Autorzy raportu zwracają uwagę, że dobra luksusowe nie mają jednej, uniwersalnej definicji. Przyjęto zatem, że dobrem luksusowym jest każde dobro (w tym także usługa) opatrzone marką powszechnie uznawaną za luksusową na danym rynku lub takie, które ze względu na swoją specyfikę (unikalność, wysoką cenę) nabiera luksusowego charakteru.
Definicja całkiem zgrabna, ale zabrakło najważniejszego elementu – ekskluzywności. Dobro prawdziwie luksusowe jest dostępne dla wąskiej grupy populacji.

Gdy to samo logo na torebce pojawia się u wielu osób lub większą ilość gości stać na pobyt w danym hotelu, wówczas luksusowy produkt i usługa przestają być luksusem. Bogaci ludzie przestają czuć się wówczas klientami ekskluzywnymi, a wartość marki spada. Taka sytuacja spotkała markę Michael Kors i wiele wskazuje na to, że ten sam los podzieli również Louis Vuitton (źródło TUTAJ).

Czytaj więcej… Co czyni hotel luksusowym

Przez takie teoretyzowanie dobra luksusowego, utrwalają się w świadomości polskich konsumentów niewłaściwe interpretacje. Ponadto, wysoka cena pobytu w hotelu wcale nie gwarantuje luksusowej usługi. I co znaczy „wysoka cena”?
Zdaniem Polaków, samochód można uznać za luksusowy, jeśli kosztuje powyżej 315 tys. zł. Z kolei 1 metr kwadratowy luksusowego apartamentu wykończonego w najwyższym standardzie to wydatek blisko 30 tys. zł., a luksusowy wyjazd weekendowy do SPA dla dwóch osób to wydatek rzędu 4,6 tys. zł.

Badani zostali poproszeni o wymienienie nazw marek w poszczególnych segmentach, które kojarzą się im z luksusem. I tak wśród hoteli, osobom badanym z luksusem najczęściej kojarzą się takie marki, jak Gołębiewski, Hilton, Marriott, Sheraton oraz Dr Irena Eris.
Dla porównania, w przypadku alkoholi w odpowiedziach prym wiodły Jack Daniel’s i Johnnie Walker, rzadziej natomiast Dom Perignon, czy Moet & Chandon. Dla przeciętnego Kowalskiego hotel marki Hilton, czy Sheraton może wydawać się luksusowym, ale same sieci hotelowe klasyfikują te marki jako premium, a to jest różnica! Takie odpowiedzi mówią same za siebie, jak z tym luksusem u nas jest.

Czytaj więcej… Współczesna luksusowa usługa hotelowa 

Poza tym, nie rozumiem potrzeby tworzenia definicji luksusowego hotelu.
Czy emocje i wyjątkowe doświadczenia można zamknąć w kilku zdaniach definicji?
Luksusowy hotel, to zbiór całej masy elementów – jakości obsługi, jakości usługi i jakości wyposażenia oraz narzędzia do kontroli owej jakości, zakresu świadczonych usług i zakresu wyposażenia, szczegółowy proces obsługi na różnych etapach, lokalizacja (otoczenie), i wiele innych. Luksus, to reputacja marki, jej dziedzictwo (tradycja) oraz opinie gości, którzy regularnie tego luksusu doświadczają (według raportu, korzystanie z hoteli luksusowych, to domena osób w wieku 36-50 lat).

W całym rozdziale poświęconym hotelom, wartościowe są dwie wypowiedzi przedstawicieli marek Raffles Europejski i Spa Dr Irena Eris, które zaprzeczają danym w raporcie o dynamicznym rozwoju tego segmentu rynku.
W hotelach Raffles Europejski (recenzja) oraz Spa Dr Irena Eris w Polanicy Zdroju (recenzja) faktycznie poczułem różnicę na tle innych polskich hoteli.

Przebadanych zostało 1.549 respondentów. Spośród osób biorących udział w badaniu największą grupę stanowiły osoby zarabiające do 3,5 tys. zł brutto miesięcznie, pracujące umysłowo jako specjaliści, zamieszkujące miasta powyżej 250 tys. mieszkańców.

Cały raport dostępny TUTAJ

Komentarze

komentarzy