Komfortowy i funkcjonalny pokój hotelowy

reklama

Mam okazję bywać w ciągu roku w kilkudziesięciu hotelach, zarówno w celach turystycznych, jak i służbowych. Poza pomocną, uśmiechniętą i komunikatywną obsługą oraz czystym pokojem, oczekiwałbym o dobrego hotelu kilku praktycznych i wygodnych rozwiązań wpływających na komfort pobytu.

Polsce z roku na rok przybywa więcej hoteli, które są nie tylko coraz lepiej zarządzane, ale i projektowane. Mimo to, w dalszym ciągu popełniane są błędy na etapie projektowania wnętrz, przedkładając estetykę nad funkcjonalność i zapominając o komforcie gościa. A diabeł tkwi w szczegółach.
Hotele międzynarodowych marek mają własne wypracowane standardy urządzania i wyposażenia pokoi, więc tam sytuacja jest nieco lepsza. Jednak i w hotelach sieciowych dostrzegam problem z doborem materiałów wykończeniowych, które są zwyczajnie niepraktyczne, trudne w utrzymaniu czystości i nie gwarantujące długiego okresu użytkowania. Polskie przepisy kategoryzacyjne regulują tylko niektóre kwestie, o czym pisałem TUTAJ. Reszta zależy od woli inwestora i wiedzy projektanta.

Na podstawie moich obserwacji i doświadczeń, chciałbym wskazać istotne elementy komfortowego i funkcjonalnego pokoju hotelowego, który jest miejscem zarówno do wypoczynku, jak i pracy.


zdj. Grand Ascot Kraków

Łóżko

Łóżko, to główny element wyposażenia pokoi. Przepisy kategoryzacyjne regulują kwestię jego szerokości i długości. Brakuje jednak przyjętego standardu wysokości łóżka. Zważywszy na komfort gościa, łóżko powinno mieć ok. 60 cm wysokości, czyli suma wysokości nóżek, podstawy i materaca, a niekiedy także dodatkowej nakładki, co jest praktykowane zazwyczaj w hotelach wysokiej klasy.

Ważna jest także wysokość zagłówka łóżka, o który gość mógłby wygodnie oprzeć plecy i głowę. Najlepiej gdyby zagłówek był miękką tapicerką, a nie twardą płytą. Tutaj nie należy oszczędzać na wygodzie.

Z racji różnych odbiorców usług hoteli, praktycznym rozwiązaniem jest wstawianie do większości pokoi dwóch pojedynczych łóżek, które można połączyć w jedno. Należy jednak pamiętać, że tzw. łóżko małżeńskie powinno zagwarantować jednolitą powierzchnię, bez wyczuwalnej przerwy po środku. Uczulam hotele premium, aby miały na stanie cienkie nakładki lub nawet koc, które zniwelują przerwę.

Ważne są także dobrej jakości poduszki, najlepiej różnej twardości do wyboru na życzenie, bo komfort snu w hotelu jest podstawą niezależnie od ilości gwiazdek.

Gniazdka elektryczne

Nie mogę zrozumieć dlaczego jeszcze zdarzają się sytuacje w nowobudowanych i remontowanych hotelach, w których problem stanowi funkcjonalne rozmieszczenie gniazdek elektrycznych przy biurku i łóżku. Wolne gniazdka, do których nie są wpięte lampki nocne, powinny być montowane nad szafkami nocnymi, najlepiej po dwie sztuki z każdej strony łóżka. Obecnie goście używają kilku urządzeń elektronicznych odpoczywając lub pracując w łóżku – laptopy, telefony, tablety. To samo dotyczy biurka, przy którym często brakuje więcej niż jednego wolnego i łatwo dostępnego gniazdka.

Innym rozwiązaniem dotyczącym gniazdek elektrycznych, które w polskich hotelach jest stosowane w znikomym stopniu, a za granicą coraz częściej, są uniwersalne kontakty do różnego rodzaju wtyczek. Jest to komfortowe rozwiązanie dla gości, jak i dla recepcji, która nie musi wypożyczać adapterów i pilnować ich zwrotów. W hotelach zwłaszcza premium, które goszczą wielu gości z zagranicy, takie rozwiązanie powinno być standardem, podobnie jak gniazdka USB i HDMI.

Powszechnie stosowane w pokojach moduły zarządzające energią, odcinają dopływ prądu do gniazdek po wyciągnięciu karty elektronicznej. A co jeśli gość w czasie nieobecności w pokoju chce naładować telefon lub laptop? Projektując instalację elektryczną, jedno gniazdko przy biurku, oznaczone innym kolorem, powinno mieć stałe zasilanie.

 

reklama

Akustyka i wyciemnienie pokoju

O ile z akustyką okien jest całkiem dobrze, to problemem często bywają słabo wyciszone drzwi wejściowe do pokoi, zza których słychać co się dzieje na korytarzu. I najlepiej, gdy w drzwiach zamontowany jest wizjer.

Przepisy kategoryzacyjne mówią o konieczności wieszania w oknach firan i zasłon zaciemniających. Jednak wciąż wiele hoteli stosuje zasłony, które zaciemniają pokój tylko częściowo, przepuszczając światło słoneczne. Standardem powinny być zasłony z tzw. 100% black-out’em.

Mówiąc o wyciemnieniu i ciszy, muszę także wspomnieć o wszechobecnych diodach w urządzeniach, które utrudniają zaśnięcie, albo niekiedy burczących lodówkach (minibarkach), które zdarzało mi się wyłączać z kontaktu.

Sprzęt

Często na wyposażeniu pokoi są czajniki, mimo że nie są wymogiem kategoryzacyjnym. Podobnie jak nie są wymagane ekspresy do kawy i deska z żelazkiem, to w celu podniesienia wartości pokoju, hotele premium chętnie wstawiają je do wszystkich pokoi lub przynajmniej pokoi wyższej kategorii.

Nie mogę pominąć także kwestii rozmiaru telewizora. Hotele nawet ekonomiczne, świadome potrzeb swoich gości, zwłaszcza młodszego pokolenia, montują telewizory o rozmiarze co najmniej 40 cali. Jednak poza rozmiarem telewizora liczy się także jego  funkcjonalność, czyli np. możliwość odtwarzania własnych plików z telefonu, oraz zakres kanałów telewizyjnych. Z tym ostatnim jest baaaardzo ciężko w hotelach polskich i zagranicznych, aby lista kanałów odpowiadała potrzebom gości. Niestety często spotykam się z tym w hotelach premium, że brakuje filmowego kanału po angielsku. Jest wiele kanałów informacyjnych po angielsku, wiele kanałów filmowych w innych językach (nie tylko lokalnym), ale z filmami po angielsku jest problem. Telewizor, który nie wisi na wprost łóżka, powinien być zamontowany na obrotowym uchwycie.

 

Czytaj więcej…  Dlaczego ten? Czyli moje kryteria wyboru hotelu.

 


zdj. Hotel Indigo Warszawa

Łazienka jako mini Spa

 Łazienki są najczęściej traktowane po macoszemu, jedynie jako miejsce porannej toalety. Projektując łazienki w obiektach typu wellness i spa, należy pamiętać, że goście przyjeżdżają parami, na dłużej niż jedną dobę i chcą wyłożyć swoje przybory toaletowe. Należy zapewnić im przestrzeń w postaci szerszego blatu umywalki lub półek. Ten sam problem dotyczy wolnej półki na kosmetyki gościa pod prysznicem.

Mówiąc o prysznicu. Wygodnym i funkcjonalnym rozwiązaniem jest prysznic typu walk-in, bez zamykanej kabiny, najlepiej z deszczownicą. Jedna tafla szkła prysznica, koniecznie pokryta specjalną folią, jest także łatwa do czyszczenia.

W hotelach pięciogwiazdkowych, dobrą praktyką stosowaną przez marki premium, jest montaż dodatkowo wanny, a nie samego prysznica, przynajmniej w pokojach wyższej kategorii. Tutaj łazienka traktowana powinna być jako swego rodzaju mini Spa, zapewniające warunki do relaksu.

Oświetlenie

Z oświetleniem w sypialniach jest całkiem dobrze, ponieważ ta kwestia jest regulowana w przepisach kategoryzacyjnych. Jednak problemem bywa oświetlenie przy lustrze w łazience. Dość często jest za ciemne lub tak zamontowane, że rzuca cień na twarz, co utrudnia panom golenie, a paniom zrobienie makijażu. Na szczęście w wielu hotelach są już lustra łazienkowe z ramą oświetlenia LED, które idealnie się sprawdzają.

Wygodnym dla gości rozwiązaniem jest także nisko umiejscowione, dyskretne oświetlenie, które zaspany gość mógłby zapalić korzystając z toalety w nocy. Takie rozwiązanie powinno być standardem w hotelach pięciogwiazdkowych.

reklama

Przeszklona łazienka

Trend otwartej przestrzeni, jaką tworzy sypialnia z przeszkloną łazienką, a nawet ustawianie wanny przy łóżku, widoczny jest od dawna w projektach wnętrz hotelowych. Jednak goście często zwracają uwagę na brak poczucia prywatności w korzystaniu zwłaszcza z toalety. Trzeba być ostrożnym w tego typu rozwiązaniach. Zwłaszcza, jeśli odbiorcami hotelu są goście grupowi i konferencyjni, którzy muszą dzielić pokój z osobą z firmy. Ale nawet członkowie rodziny mogą czuć dyskomfort. Konieczna jest przynajmniej kotara oddzielająca przeszkloną łazienkę od reszty pokoju.

W hotelach pięciogwiazdkowych, w miarę możliwości powierzchniowych, toaleta (muszla z samoopadającą deską sedesową) powinna być osobnym pomieszczeniem wewnątrz łazienki, dodatkowo z bidetem.

Z myślą o kobietach

W hotelach kategorii od trzech gwiazdek wymogiem jest suszarka do włosów. Zachęcam, aby w hotelach premium nie montować zwykłej suszarki naściennej, a wydajniejszej suszarki o większej mocy 1.800 wat. Panie docenią to szczególnie, podobnie jak podświetlane lusterka kosmetyczne.

Wieszaki

Chciałbym jeszcze zwrócić uwagę na drobną niby rzecz, ale ważną. Mianowicie wieszaki i uchwyty w łazience. W wielu hotelowych łazienkach wieszaki są źle zamontowane, z dala od wanny i prysznica. Jest ich za mało w stosunku do ilości dostępnych ręczników, nie mówiąc o uchwytach na szlafroki. Pamiętajmy o tym zwłaszcza w hotelach premium.

Funkcjonalność przede wszystkim

Ze względu na intensywne użytkowanie pomieszczeń i wyposażenia pokoi, zastosowane materiały powinny być łatwe w utrzymaniu czystości i higieny, bo to jest jedną z podstaw profesjonalnej usługi hotelowej. Nadal jednak stosowane są gładkie (bez wzorów) wykładziny w jasnych kolorach, jasne fugi w łazience, niezabezpieczone przed wodą i zarysowaniem drewniane blaty mebli, różnorodne powierzchnie drewniane i kamienne wymagające dodatkowych, specjalnych środków chemicznych, co zwiększa koszty i czas pracy.

Estetyka wnętrz hotelowych jest obecnie niezwykle istotna, aby przyciągnąć uwagę gości, ale nadrzędną kwestią jest funkcjonalność, która zapewnia komfortowy wypoczynek i warunki do pracy.

Czy macie podobne oczekiwania? Jakie są wasze?

 

Komentarze

komentarzy

1 Comment

  • Kasia

    Chciałabym, aby hotelarze więcej myśleli o alergikach i ich potrzebach. Zasada jest prosta: jak najmniej tkanin i dywanów, czyli „kurzołapów” w pokoju. Dlatego też bardzo spodobał mi się przedstawiony we wcześniejszym poście Hotel Caruso z kamiennymi (terakota?) podłogami. Taką powierzchnię można sprzątnąć tylko na mokro i nie da się „pójść na skróty” jak mawiają niektóre panie pokojowe.

Post a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazine made for you.

Featured:

No posts were found for provided query parameters.

Elsewhere: