W końcu nadszedł wyczekiwany przez hotelarzy, ale i bardzo duże grono gości dzień.
Od 4 maja można ruszyć legalnie do hoteli i innych obiektów noclegowych bez znaczenia na cel pobytu.
W rozporządzeniu rządowym wydanym 2 maja określono zakres ich funkcjonowania.
Ministerstwo Rozwoju, po konsultacjach z Głównym Inspektorem Sanitarnym i organizacjami hotelarskimi, wydało zalecenia dla hoteli i obiektów noclegowych jakie zasady bezpieczeństwa sanitarnego wdrożyć, aby zapewnić bezpieczeństwo gościom i personelowi. Jednak nie tylko zaleceń rządowych należy się spodziewać.

Nie wszystkie hotele jednak otwierają się 4 maja. Wynika to ograniczeń w funkcjonowaniu i zakresu udogodnień, jakie mogliby oferować gościom. Ponadto granice są wciąż zamknięte, a w hotelach miejskich znaczne grono gości stanowili obcokrajowcy. Proszę mieć na uwadze, że prowadzenie hotelu jest kosztownym przedsięwzięciem. Teraz koszty operacyjne hoteli i obiektów noclegowych wzrosną jeszcze bardziej, ze względu na wdrażanie zasad zapewniających bezpieczeństwo sanitarne i to przy mniejszej ilości gości.

Poniżej kilka informacji, jak będzie wyglądał nasz pobyt w hotelu i o czym trzeba pamiętać dokonując rezerwacji.

Kwestie formalno – prawne

Należy zapoznać się z zasadami bezpieczeństwa sanitarnego publikowanymi na stronie hotelu i obiektu noclegowego w momencie dokonywania rezerwacji on-line.

Hotel powinien poinformować gościa na etapie rezerwacji, jakie obowiązują warunki rezerwacji w kontekście zasad bezpieczeństwa sanitarnego, np. dobry stan zdrowia warunkiem przyjęcia na pobyt.

Wspierajmy hotele – rezerwujmy nocleg bezpośrednio z hotelem (strona www, mail, telefon), dzięki czemu nie zapłaci on wysokich prowizji dla pośrednika. Teraz każda złotówka dla hoteli w Polsce ma znaczenie. Wiele hoteli oferuje dodatkowe benefity z tytułu rezerwacji bezpośrednich.

Część hoteli wprowadziło zasadę mierzenia temperatury ciała gościom przed zakwaterowaniem. Można się też spodziewać telefonu od pracownika hotelu dzień przed przyjazdem, który zapyta nas o kondycję zdrowotną pod kątem Covid-19.
Nie są to zasady wynikające z wytycznych rządowych, a indywidualnie opracowane przez niektóre hotele. Hotel powinien poinformować gości o tych zasadach na etapie rezerwacji pobytu.

Nawet jeśli hotel nie będzie weryfikował kondycji zdrowotnej gościa, to w poczuciu odpowiedzialności za zdrowie współobywateli, gość nie powinien przyjeżdżać do hotelu, jeśli jest na kwarantannie, miał kontakt z chorym na Covid-19 lub ma podejrzenie zakażenia. Mając wyraźne objawy zakażenia, hotel nie zezwoli takiej osobie na pobyt. Ponadto, osoba która ma świadomość bycia zakażonym, naraża hotel na ponowne zamknięcie.

Przy rejestracji w recepcji można się spodziewać obowiązkowego podpisania pouczenia m.in. o odpowiedzialności karnej i cywilnej za zatajenie istotnych informacji dotyczących stanu zdrowia pod kątem Covid-19 i przebywania na kwarantannie. Ponadto, hotele i obiekty noclegowe mogą wprowadzić klauzulę wyłączenia odpowiedzialności hotelu za następstwa zdrowotne za ewentualne zakażenie się Covid-19 w trakcie pobytu. Podobne pouczenia i klauzule mogą dotyczyć wykonania zabiegu spa, kiedy ta część usług będzie już dostępna (faza 4). Klauzule informacyjne RODO również mogą ulec zmianie.

Dokonanie rezerwacji pokoju wiąże się z akceptacją zasad bezpieczeństwa sanitarnego opracowanych przez dany hotel. W przypadku odmowy zastosowania się do tych zasad, hotel ma prawo odmówić gościowi świadczenia usługi.

Zasady obowiązujące w trakcie pobytu

W świetle obecnych przepisów, hotele i inne obiekty noclegowe mogą jedynie świadczyć usługę noclegową z posiłkiem i napojami serwowanymi do pokoju.

Nie jest możliwe spożywanie posiłków i napojów w restauracji i barze. Uruchomienie gastronomii ma nastąpić w etapie trzecim „odmrażania” gospodarki.

Nie jest możliwe korzystanie z sal konferencyjnych.

Nie jest możliwe korzystanie ze strefy rekreacyjnej (klub nocny, sala zabaw, basen, siłownia, spa). Uruchomienie usług rekreacyjnych ma nastąpić w etapie czwartym „odmrażania” gospodarki.

W widocznym miejscu w recepcji umieszczone powinny być informacje o maksymalnej liczbie gości mogących jednocześnie tam przebywać.

Na terenie obiektu umieszczone powinny być dozowniki z płynem do dezynfekcji rąk dostępnych dla gości, a w szczególności przy wejściach, w obszarze recepcji, przy wejściu do wind, punktów gastronomicznych oraz przy wyjściu z toalet.

Hotel powinien na bieżąco dezynfekować, nie rzadziej niż co godzinę, ogólnodostępne toalety, windy, blat recepcyjny (po każdym gościu) i inne powierzchnie płaskie.

W częściach publicznych należy poruszać się w maseczkach i przestrzegać wymaganego dystansu między osobami, minimum 2 metry.

Hotele powinny umożliwić zakup maseczek w recepcji.

Czas przebywania gościa przy recepcji i w częściach publicznych powinien być ograniczony do minimum. Zaleca się, by przy ladzie recepcji (z nadstawioną przegrodą z pleksi) była obsługiwana jedna osoba w danym momencie.

Pokoje mogą być zajęte przez maksymalnie 2 osoby. Nie dotyczy to pokoi rodzinnych, w których rodzice przebywają z dziećmi.

Osoby niezakwaterowane mają bezwzględny zakaz przebywania w obiekcie.

Dzienny serwis pokoju (sprzątanie) będzie się odbywać tylko na życzenie gościa i podczas jego nieobecności.
Przy okazji taka uwaga – w celu usprawnienia procesu sprzątania pokoju w trakcie pobytu zalecam, aby zamknąć bagaż, uporządkować swoje ubrania, a prywatne przybory toaletowe schować do kosmetyczki.

Po wyjeździe gościa pokoje będą dokładnie sprzątane, powierzchnie dotykowe dezynfekowane płynami (włączniki, pilot, telefon, sanitariaty) oraz wietrzone. Ozonowanie pokoi, o którym się sporo mówiło i co hotele dość powszechnie komunikują, nie jest obowiązkowe. GIS dopuszcza tę metodę, ale tylko przy użyciu atestowanego sprzętu.

Personel sprzątający powinien być wyposażony i przestrzegać używania maseczki i rękawiczek.

Pościel i ręczniki są prane w temperaturze min. 60 st.C i dostarczane w reżimie sanitarnym.

Nie należy używać hotelowych suszarek łazienkowych do włosów oraz suszarek do rąk.

Ozonowaniu (lub dekontaminacji w innej dostępnej technologii) mogą zostawać poddane powierzchne wspólne hotelu, w wyznaczonych zakresach czasowych.

Sprzęty hotelowe udostępniane gościom (np. rower, kajak itp.) powinny być dezynfekowane po każdym użyciu.

W związku z zagrożeniem Covid-19, obiekt ma prawo do zawieszenia lub ograniczenia usług, które zwiększałyby zagrożenie gości oraz personelu, np. dostarczanie bagażu do pokoi, usługa prania itp.

Zasady postępowania w przypadku podejrzenia zakażenia u gościa

W przypadku stwierdzenia wyraźnych oznak choroby jak uporczywy kaszel, złe samopoczucie, trudności w oddychaniu, gość nie zostanie wpuszczony na teren obiektu.

Gość powinien zostać poinstruowany o jak najszybszym zgłoszeniu się do najbliższego oddziału zakaźnego, celem konsultacji z lekarzem, poprzez udanie się tam transportem własnym lub powiadomienie 999 albo 112.

Jeśli sytuacja dotyczy gościa już zakwaterowanego w obiekcie, zostanie on czasowo odizolowany w dedykowanym pomieszczeniu do czasu przybycia służb sanitarnych.

Hotel ma za zadanie ustalić obszar, w którym poruszał się i przebywał zarażony gość oraz ustalić listy pracowników i innych gości (jeśli to możliwe), z którymi zakażony gość miał kontakt lub przebywał w jednym pomieszczeniu.

 

Polskie hotele i obiekty noclegowe nie potrzebują żadnej powszechnej certyfikacji bezpieczeństwa sanitarnego. Certyfikat nic nie gwarantuje, a podnosi koszty świadczonych usług i produktów. 
Stosujmy się po prostu do generalnych wytycznych GIS, aby wspólnie z personelem hotelu minimalizować ryzyko rozprzestrzeniania się Covid-19. Zdrowy rozsądek przede wszystkim. Nie patrz tylko na zachowanie innych. Sam dawaj przykład swoim zachowaniem. 

 

Komentarze

komentarzy