AccorHotels właśnie ogłosił, że równolegle do tradycyjnego zarządu w sieci pracować mają młodzi profesjonaliści, tzw. Gabinet Cieni, którzy będą pomagać w tworzeniu strategii firmy dostosowanej do potrzeb nowego pokolenia klientów.
Badania rynku podróży pokazują, że tzw. pokolenie Millenialsów (określane także mianem Pokolenia Y), to dziś najważniejsza grupa docelowa dla branży turystycznej. Tworzą ją młodzi ludzie urodzeni między 1980 a 2000 rokiem. Są aktywni, otwarci, towarzyscy, dobrze poinformowani. Millenialsi to pierwsze pokolenie, które wychowało się w świecie komputerów i internetu. Chętnie korzystają z nowoczesnych technologii, wręcz nie mogą się bez nich obejść. Podążają za trendami, ale nie są zbyt wierni markom. Mają duże oczekiwania wobec produktu, nie sugerują się łatwo reklamą i nie ufają tradycyjnym mediom. Chętnie dzielą się swoimi opiniami w sieci, ale po poradę przy zakupie zwracają się do rodziny i znajomych, a także sugerują się zdaniem blogerów i vlogerów. Najlepszym sposobem dotarcia do nich są oczywiście media społecznościowe (Instagram, Snapchat, Facebook, Youtube, Pinterest).
W drugim zarządzie AccorHotels zasiadać będzie dwanaście osób w wieku od 20 do 35 lat. Zdaniem firmy znaczna część inwestycji powinna być przeznaczona na wykorzystanie nowoczesnych technologii w hotelach, bo to dobry sposób na utrzymanie przewagi konkurencyjnej. Oczywiście Accor nie jest pierwszą siecią, która dojrzała ogromny potencjał tej grupy klientów. Marki hotelowe dedykowane nowemu pokoleniu podróżnych powstają już od kilku lat i pojawiają się kolejne.

Do brandów hoteli nowego pokolenia można zaliczyć m.in. Moxy i Edition (grupa Marriott Int.), Aloft i W (grupa Starwood Hotels & Resorts Worldwide), HTL (grupa Scandic Hotels), Venu (Jumeirah Group), VIB (grupa Best Western), Radisson RED (Rezidor Hotel Group), Canopy i Tru (grupa Hilton Worldwide). W 2019 roku przy lotnisku w Katowicach ma zostać otwarty pierwszy w Polsce hoteli marki Moxy. Tymczasem w naszym kraju już działają i to z dużym powodzeniem 4 hotele PURO, a także mniej znany hotel marki Alto (grupa Qubus Hotel). Im dziwniejsza nazwa tym lepiej. Często jest krótka i niejasna. Jej oryginalność i niepowtarzalność jest podkreślana celowym użyciem skrótu od pełnego słowa, np. TRU – true (autentyczny), VENU – venue (nowe miejsce), VIB – vibrant (tętniący życiem). Moxy ma oznaczać – odważny , pewny siebie. Prekursorem nowego trendu w hotelarstwie jest marka W, która pojawiła się pod koniec lat 90., a której nazwa nawiązuje do słów: witty (dowcipny), warm (przytulny), welcoming (przyjazny).

hotelbrands

Co czyni hotel atrakcyjnym dla Millenialsów?

Szukają oni coraz bardziej indywidualnych doświadczeń opartych na lokalności, autentyczności, kreatywności, relacjach społecznych. Chociaż jak ognia unikają sieciówek (synonimu „nudy”), to właśnie hotele sieciowe, różnych kategorii, wychodzą na przeciw oczekiwaniom Millenialsów i wyznaczają trendy dla indywidualnych hoteli.

DESIGN I WYPOSAŻENIE POKOI

Hotele nowego pokolenia mają niewątpliwie swój charakter, wyrażony przez architekturę i wystrój wnętrz utrzymany w bardziej nowoczesnym, minimalistycznym stylu, opierając się na oryginalnym designie z lokalnym akcentem. Powierzchnia pokoi w niektórych hotelach jest nieduża, co nie każdemu może odpowiadać. Uzasadnieniem dla niedużych rozmiarów pokoi jest to, że mają one służyć jedynie do spania, a nie przesiadywania w nich. Pokoje muszą być funkcjonalne, z dużą ilością łatwo dostępnych gniazdek elektrycznych do naładowania telefonu, tabletu i laptopa, które stanowią nieodłączny atrybut Millenialsów. Telewizor typu smart oczywiście i nie jakiś mały, ale 55-calowy, umożliwiający odtwarzanie własnych plików filmowych i muzycznych, z dużą ilością kanałów filmowych w wielu językach.

PURO_ASW_FOTOARCHITEKTURA-1
hotel PURO Poznań

Best-Western-Vib
projekt hotelu VIB Omaha (Nebraska, USA)

CitizenM_Amsterda
hotel CitizenM Amsterdam (Holandia)

PURO_Gdansk
hotel PURO Gdańsk

Radisson_RED
hotel Radisson RED

LOBBY MIEJSCE SPOTKAŃ I PRACY

Miejscem spędzania czasu w hotelu, czy to na spotkaniach towarzyskich, czy pracy, stanowią wielofunkcyjne publiczne przestrzenie (lobby), otwarte na lokalne społeczności – lokalesów, a nie tylko gości hotelowych. Lobby nie pełni tu jedynie funkcji oczekiwania na pokój, czy obsługę recepcyjną. Można w nich znaleźć wygodne sofy i fotele, pulpity z komputerami lub tabletami, telewizor do wspólnego oglądania kanałów informacyjnych lub gry na play station, regały z książkami i grami, większy stół na grupowe spotkania (np. biznesowe). Goście hotelowi mogą niekiedy bezpłatnie korzystać z ekspresu do kawy. W tle leci muzyka, czasami grana na żywo przez didżeja. Lobby połączone są z barami i restauracjami z nowatorską kuchnią, prowadzona jest także 24-godzinna sprzedaż przekąsek. Lobby to miejsce wydarzeń kulturalnych (koncertów i wystaw), a nawet showroom z designerskimi ubraniami i akcesoriami. No i ponownie, jak najwięcej łatwo dostępnych gniazdek elektrycznych, a nawet stacji do ładowania telefonu (także tych bezprzewodowych).

Moxy-hotels-living-room-600x4051
hotel Moxy przy lotnisku Mediolan-Malpensa (Włochy)

citizenm-opened-a-superb-hotel-in-times-square-new-york-8
hotel CitizenM Nowy Jork (USA)

Tru_Hilton1
projekt hotelu Tru by Hilton

ComfortXpress_Oslo
hotel Comfort Express Oslo

ania-kuczynska-w-hotelu-puro-fot-mat-pras-puro-hotels.png
Akcesoria zaprojektowane przez Anię Kuczyńską wystawione zostały w lobby hotelu PURO Poznań 

fot-5-1190x888
hotel Alto w Żorach

NOWOCZESNE TECHNOLOGIE

Bez niezawodnego i bezpłatnego wi-fi w całym obiekcie nie może być mowy o hotelu dla Millenialsów! Nowoczesne technologie to słowo klucz. Mają one służyć sprawnej obsłudze, możliwości komunikowania się i dostępie do Internetu, w którym można szybko znaleźć potrzebne w danej chwili informacje. Wiem to po sobie 🙂 Hotele nowego pokolenia umożliwiają samodzielną rejestrację (check-in) przez komputer lub specjalne kioski ustawione w lobby. Mało tego, nowoczesne hotele wdrażają aplikacje na smartfony służące do mobilnego check-in’u, a nawet otwierania drzwi pokoju. Uwielbiam wszelkie nowinki technologiczne w hotelach, np. tablety w pokojach dzięki którym można zgasić światło, przełączać kanały tv, zamówić room service, czy zgłosić usterkę techniczną.

Pojawia się pytanie – A gdzie obsługa? No tak, pytanie zasadne, które martwi sporą liczbę hotelarzy zagrożonych utratą pracy oraz gości, którzy jednak oczekują kontaktu z człowiekiem, a nie automatem. Uważam, że w większości nowoczesnych hoteli w przez następne długie lata będzie miejsce na „ludzką obsługę”. A nowoczesne technologie mają ją tylko usprawnić. Niech Was nie zdziwi więc, gdy zamiast nazwy stanowiska pracy „Recepcjonista” usłyszycie „Host”, czyli osoba służąca pomocą w zameldowaniu, udzieleniu informacji turystycznej, czy robiąca kawę albo drinka w barze.

Czytaj więcej… Hotele high-tech

SONY DSC
Hotele PURO jako pierwsze w Polsce wprowadziły funkcję samodzielnego zameldowania się…

PURO_hotels
…a także wprowadziły tablety do zarządzania pokojem i usługami.

Starwood_mobile_checkin
W hotelu Aloft goście otworzą drzwi pokoju smartfonem i applowskim iWatchem…

savione-robot-butler-hotel-designboom01
…w tym samym hotelu robot A.L.O. pełni rolę portiera.

HTL_Stockholm
W hotelu HTL w Sztokholmie goście mogą sami się zameldować przy specjalnym pulpicie, w razie czego host zamelduje na swoim laptopie stojącym w barze

Czytaj więcej… Hotel HTL w Sztokholmie – wszystko co potrzeba turyście

WARTOŚĆ

Nowe pokolenie podróżnych to dość wymagający klienci, choć większość nie oczekuje luksusów i nie chce przepłacać. Byle było czysto, wygodnie (w tym dogodna lokalizacja) i ciekawie. Cena pokoju najlepiej jeśli zawiera śniadanie, które wcale nie musi być wypasionym bufetem, a składać się z lekkich dań i lokalnych produktów (lokalne smaki). Hotele walczą o tych gości, którzy coraz częściej wybierają korzystniejsze cenowo i mniej formalne prywatne kwatery.
Kryterium ceny nie dotyczy wszystkich z tej grupy podróżnych. Są przecież osoby szukające autentyczności i oryginalności w nieco bardzo wyszukanym otoczeniu. Oferta hoteli dedykowanych Millenialsom jest bardzo zróżnicowana. Każdy znajdzie coś dla siebie odpowiadającego jego oczekiwaniom i potrzebom.
Millenialsi są w większości mniej lojalni wobec marek, skupieni bardziej na wartościowych przeżyciach (doświadczeniach) niż samym produkcie, zainteresowani innowacyjnością i rozrywką. Są bardziej skłonni wybrać ofertę marki, której działania oparte są na zasadach zrównoważonego rozwoju, np. działalność proekologiczna, wspieranie lokalnej społeczności, stosowanie produktów fair trade. Jednak lojalność dla nich nie oznacza jedynie płacenie za produkt danej marki, ale także zarekomendowanie jej swoim bliskim i znajomym. Millenialsi chcą współtworzyć wartość marki i dzięki swoim uwagom udoskonalać produkt. Warto słuchać ich zdania i oczekiwań.

źródła zdjęć: materiały prasowe, strony internetowe wymienionych hoteli

Komentarze

komentarzy