W środę wziąłem udział w konferencji „Nowe technologie motorem sukcesu w branży hotelarskiej” organizowanej przez magazyn Brief. Prowadzącą była moja koleżanka Anna Nowakowska, autorka bloga StrefaMICE.pl

11009092_1071649042862388_7934032642808428755_n

Nowoczesny turysta, gość hotelowy, to osoba, która jest zawsze on-line, budzi się i idzie do łóżka z telefonem. To ja 😛 To osoba wymagająca, która oczekuje sprawnej obsługi, szybkiej reakcji na zamówienie, chętnie dzieląca się opinią w sieci i mediach społecznościowych oraz szukająca najlepszej oferty. Też tacy jesteście?
Nowe technologie wkraczają coraz bardziej do hoteli, które czynią z wykorzystywanych nowinek technicznych sposób na przyciągnięcie gości i wyróżnienie się spośród konkurencji.
Bezpłatne i szybkie wi-fi w hotelach to konieczność, a nie luksus. Hotele sieciowe nadal się wzbraniają przed pełnym i bezpłatnym dostępem do bezprzewodowego internetu, narzucając różne warunki i wysokie opłaty. Im więcej jednak uwag gości w sieci na ten temat, tym szybciej te hotele, które stosują takie zasady, zmienią swoją politykę.

Nikogo już nie dziwi automat do samodzielnego zameldowania (check-in kiosk), który pobiera płatność, wydaje kartę-klucz do pokoju i wysyła rachunek mailem.

a6ce2_290056_10151036815495700_832117878_o
Check-in kioski w hotelu marki CitizenM

Są hotele, w których tablety służą do sterowania pokojem, czy zamawiania posiłków…

img_6495
Tablet w hotelach marki PURO

…A smartfon służy jako klucz do drzwi lub wirtualny Concierge

blow-up-hall-5050-hotel-poland-poznan-8
iPhone w hotelu Blow Up Hall 50 50 w Poznaniu

Popularne są telewizory typu smart, które służą do przeglądania internetu, zamawiania budzenia, pobierania e-booków na tablet lub smartfon, czy odtwarzanie plików z naszego telefonu i laptopa.

DSC_0064
Smart TV w hotelu Smart w Gdańsku

Firma Samsung wyczuła potrzebę rynku i jest liderem dostarczającym rozwiązania technologiczne dla hoteli. Zaprezentowała ostatnio nowy produkt: Samsung Lynk – Hospitality Management Solution. To cały system zarządzania pokojem wyposażony w czujniki ruchu, czujnik drzwi, dający możliwość sterowania temperaturą pokoju. Kompatybilny z systemem hotelowym, co umożliwia naliczanie opłat na rachunek gościa (np. za minibar), zmianę statusu pokoju (z zajętego na wolny, z brudnego na czysty).

lynkreach_screen03

Marka Four Seasons wprowadziła aplikację na telefon służącą do zameldowania się i zarządzania pobytem…

W nowojorskim hotelu Yotel to robot odbierze od was bagaż i schowa do szafki w przechowalni…

Sporą rewolucją będą rozwiązania technologiczne zastosowane w japońskim hotelu Hann-na w Hiroszimie. Czytnik twarzy zamiast klucza do drzwi, automatyczne dostosowanie temperatury powietrza w pokoju do temperatury ciała gościa, czy znane już tablety w pokojach do zamówienia napojów i jedzenia przez room-service. Jednakże hitem ma być humanoidalna obsługa recepcyjna. Roboty będą umiały porozumieć się z gośćmi w czterech językach. Więcej na ten temat przeczytacie TUTAJ

BUP_DFT_DFT-9-83

Roboty nie są pomysłem jedynie Japończyków. W hotelu marki Aloft (grupa hoteli Starwood) w Cupertino (Kalifornia), testowany jest robotyczny kamerdyner o wdzięcznym imieniu A.L.O (wym. el-oh). Botlr (skrót od robotic butler) ma 90 cm wysokości i będzie do dyspozycji gości 24h na dobę, dostarczając do pokoju to, co sobie gość zażyczy.

Niebawem goście hoteli Starwood’a będą mogli otwierać drzwi za pomocą własnego iPhone’a i iWatch’a

awatch_starwood_630px

Ale teraz wyobraźcie sobie, że za pomocą takiego urządzenia – Oculus Rift, przenosicie się do rozszerzonej rzeczywistości. Wirtualnej, ale jakże prawdziwej.

11717249_10206416121135611_934419791_n

Będąc jeszcze w domu, możecie siebie zobaczyć jak leżycie na rajskiej plaży z drinkiem w ręku w hotelu na Malediwach, albo teleportujecie się z Londynu do Nowego Jorku. I na podstawie takiej wizji podejmujecie decyzje o zakupie rzeczywistej usługi.
To sprzedażowe narzędzie przyszłości, które już testuje sieć Marriott…

Wyobraźcie sobie interaktywny pokój. Pokój przyszłości…

Co o nim myślicie?

A pomyśleć, że w latach 80-tych wielkim powiewem nowoczesności w hotelu był system komputerowy, jak np. w nieistniejącym już hotelu Forum w Krakowie…

Jedna z firm informatycznych na polskim rynku, reklamuje swój produkt służący automatyzacji obsługi w hotelu hasłem – Zatrudnij najwydajniejszego pracownika.
Czy taka właśnie jest przyszłość hotelarstwa, gdzie urządzenia elektroniczne i roboty zastąpią całkowicie ludzką obsługę?
Usługa gościnności oparta jest na emocjach, nawiązywaniu i podtrzymywaniu relacji. Obsługa powinna być sprawna i dobrze zorganizowana, a wyposażenie pokoju funkcjonalne i zapewniające maksymalny komfort. I temu właśnie powinny służyć nowoczesne technologie w hotelarstwie. Być elementem wsparcia procesu obsługi, a nie zastępować człowieka.
Ale są i takie osoby, które nie potrzebują kontaktu z człowiekiem i świetnie się odnajdą w takim zautomatyzowanym obiekcie.
Zastosowanie nowych technologii w hotelarstwie to trend, którego się nie powstrzyma. Pełna automatyzacja obsługi zapewne i tak nastąpi w przyszłości, oby tej odległej 🙂

Komentarze

komentarzy