tumblr_nhxezjtT4Q1tyqhp5o1_1280
zdj. kadr z filmu „Grand Budapest Hotel”

Historia Concierge (wym. Konsjerż) sięga czasów średniowiecza. Słowo „concierge” jest pochodną francuskiego słowa „comte des cierges”   i określa osobę, która wiedziała o wszystkich wydarzeniach odbywających się w zamkach i pałacach, ponieważ odpowiadała za utrzymanie palących się świec w wykorzystywanych pomieszczeniach i miała w posiadaniu klucze do komnat. Z czasem tę osobę obciążono obowiązkiem zadbania o notabli wizytujących pałac oraz spełnianie ich życzeń.
Ogromny wpływ na rozwój tego zawodu wywarł boom w turystyce w latach 20-tych ubiegłego stulecia. Wówczas w szwajcarskich Grand Hotelach utworzono stanowisko portiera, który był pierwszym nowoczesnym Concierge odpowiedzialnym za gościa – od powitania na stacji do końca jego pobytu w hotelu. W kolejnych latach zawód ten pojawiał się we wszystkich ważniejszych miastach Europy.

W 1929 roku w Paryżu Ferdinand Gillet założył pierwsze Stowarzyszenie Konsjerżów – Les Clefs d’Or (wym. le kle dor – Złote Klucze).
Odznaki członkowskie Les Clefs d’Or są noszone z dumą przez Concierge w 40 krajach. Symbolizują pasję, poświęcenie i gwarantują najwyższy poziom obsługi. Prestiż tej odznaki doceniają hotele i przede wszystkim goście.
Niezwykle trudno jest ją uzyskać. Kandydaci muszą legitymować się wiekiem minimum 21 lat, co najmniej dwuletnim doświadczeniem w pracy Concierge oraz co najmniej pięcioletnim stażem pracy w lobby hotelowym, w bezpośrednim kontakcie z gośćmi. Kandydat musi przedstawić najlepsze referencje od minimum dwóch członków stowarzyszenia, którzy w ten sposób za niego poręczają.

Stowarzyszenie „Złote Klucze Concierge Polska” powstało w 2008 roku.

480836_561788620515102_1558462506_n

Celem stowarzyszenia jest integracja środowiska Concierge najlepszych polskich hoteli, wspieranie współpracy, wymiana informacji i doświadczeń pośród Concierge w kraju i za granicą oraz promocja najwyższych standardów obsługi i etyki zawodowej.

O pracy Concierge i nietypowych życzeniach gości możecie przeczytać w moim wywiadzie z Piotrem Prasułą –  Chef Concierge w hotelu Sofitel Warsaw Victoria, członkiem organizacji „Les Clefs d’Or” i Prezesem Stowarzyszenia Złote Klucze Concierge Polska.

exceptional-service-clefs-dor-insignia

Obecnie Konsjerży można spotkać w hotelach wysokiej klasy i zajmują się realizowaniem najróżniejszych zachcianek gości od kwiatów i szampana o północy, przez udzielanie informacji turystycznej, po organizowanie biletów na koncerty, których już nie ma w sprzedaży.
Powstało już wiele firm oferujących usługi Concierge. Obsługują one prywatne osoby, firmy lub apartamentowce. Usługi te wchodzą także w skład pakietów oferowanych przez banki czy firmy ubezpieczeniowe.

Zrzut ekranu 2015-02-8 o 17.23.41

Komentarze

komentarzy