„Ludzie nie kupują dóbr i usług. Kupują relacje, historie i magię.” – ten cytat z amerykańskiego marketingowca Setha Godina idealnie oddaje charakter współczesnych gości hotelowych, nie tylko tzw. Millenialsów. Nowoczesny hotel powinien sprzedawać coś o wiele więcej niż miejsce do spania i talerz jedzenia. Powinien zapewnić spersonalizowane doświadczenia, przeżycia, wywoływać emocje i być społecznie odpowiedzialnym.

Obserwując jak bardzo zmieniło się hotelarstwo na przestrzeni kilku ostatnich lat i ile jeszcze zmian i wyzwań przed nami, dochodzę do wniosku, że dane mi jest realizować się zawodowo w czasach prawdziwego renesansu jaki przeżywa branża hotelowa, w Polsce i na świecie, oraz ogólnie turystyczna. To naprawdę ekscytujące! Ostatnie takie okresy rozkwitu nowożytnego hotelarstwa, to był przełom 19. i 20. wieku oraz lata 60. i 70. minionego wieku.

Zauważam powoli, że polscy prywatni inwestorzy są coraz bardziej otwarci na nowości. Ale trzeba przechodzić od słów do czynów. W kwestii designu wnętrz i architektury budynków robimy duże postępy i mamy się już czym pochwalić dzięki wykwalifikowanym projektantom i architektom, którzy specjalizują się w hotelach i również wiedzą, że liczy się funkcjonalność. Jednak wystrój i bryła budynku to za mało.
W obliczu zmian geopolitycznych, socjologicznych i technologicznych jakie zaszły w ostatnim czasie, wiele hoteli, zwłaszcza sieci hotelowych, dostosowuje swoje strategie rozwoju do tych zmian.
2018 rok przyniesie kilka nowości w branży, a niektóre znane już trendy nabiorą szerszej skali.

 

Technologia, technologia i jeszcze raz technologia

Wykorzystanie nowoczesnych technologii w obsłudze gości, personalizacji i wzbogacaniu ich doświadczeń jest na uwadze wielu liczących się sieci hotelowych od kilku lat i ten trend będzie się rozwijał coraz bardziej, zarówno w hotelach ekonomicznych, jak i luksusowych. Najwięcej w zastosowanie nowoczesnych technologii w hotelarstwie inwestują sieci AccorHotels, Hilton Worldwide i Marriott International, które pracują nad koncepcjami „Smart Room” i „Connected Room”.
Check-in kioski, wyposażanie pokoi w tablety i smartfony, czy roboty-portierzy i roboty-konsjerże to już znamy. Ale co jeszcze przyniesie nowy rok?

Humanoid Pepper w hotelu Mandarin Oriental Las Vegas

 

Prysznic, który zapamiętuje preferowaną temperaturę wody, cyfrowe ekrany na ścianach pokoi na których będzie można wyświetlić rodzinne zdjęcia, lustra z wbudowanymi wyświetlaczami np. filmów instruktażowych do ćwiczenia jogi.
Aplikacje na telefon służyć będą nie tylko do zamawiania usług i rezerwacji pokoi, ale także do kontrolowania telewizora, zasłon okien, oświetlenia, czy klimatyzacji jeszcze przed przyjazdem. System zapamięta Twój ulubiony kanał telewizyjny, który zostanie uruchomiony po wejściu do pokoju. Mało tego, gość będzie mógł mówić „do pokoju”, aby zmienić temperaturę, włączyć ulubioną muzykę w telewizorze i zapytać o atrakcje turystyczne.
Standardem stają się uniwersalne kontakty w pokojach do różnych wtyczek, gniazda USB i HDMI przy biurku, czy stacje ładujące w pokojach i częściach publicznych do różnych smartfonów i tabletów.
Coraz więcej hoteli wprowadzi nie tylko zdalne zameldowanie przez smartfony i samodzielny wybór preferowanego numeru pokoju, ale także zastąpi tradycyjną już magnetyczną kartę-klucz możliwością otwierania drzwi pokoi własnym smartfonem.
Czatboty instalowane w aplikacjach hotelowych i na stronach internetowych będą miały za zadanie uprościć komunikację i udzielić odpowiedzi na najczęściej zadawane przez gości pytania.
Tradycyjne zawieszki na klamki „Nie przeszkadzać” będą zastępowane czujkami podczerwieni w pokojach i informować pokojowe o obecności gościa w pokoju.

Mobile-Key w hotelach marki Aloft

 

Modułowe hotele

Hotele marki Moxy (sieć Marriott Int.), hotele marki CitizenM, czy już nawet parę hoteli w Polsce, budowanych jest za pomocą modułów, co przyśpiesza proces budowy. Pokoje hotelowe będące swego rodzaju kontenerem z sypialnią i łazienką budowane są w fabrykach, a następnie przewożone na plac budowy i ustawiane jeden na drugi.
Co ciekawe, takie moduły produkuje także polska firma, która wyprodukowała 210 modułów, następnie statkiem przewiezionych do Nowego Jorku, gdzie powstaje 20-piętrowy hotel CitizenM Bowery.

hotel CitizenM Bowery New York

 

Przestrzeń społeczna łącząca ludzi

To już się dzieje w hotelach sieciowych, ale przybierze na znaczeniu na szerszą skalę także w hotelach indywidualnych. Lobby stają się przestrzenią społeczną, gdzie goście mają spędzać wolny czas, pracować, spożywać posiłek i integrować się z innymi podróżnymi.
Wysokie lady recepcyjne stanowiące twierdzę dla recepcjonistów odchodzą do lamusa. Personel ma być bliżej gości, wejść z nimi w relację bez barier, zachowując należny „dystans” w zależności klasy hotelu. Ma być mniej formalnie, przyjaźniej, wygodniej. W luksusowych hotelach lady są zastępowane biurkami. Rejestracja gości odbywać się ma przy samodzielnych check-in kioskach, wysokich stołach z laptopem lub na siedzącą na wygodnej sofie, nad czym pracuje chociażby hotel Mercure w Krakowie

Recepcja w 5* hotelu marki Andaz w Amsterdamie

 

Marki odwołują się do wartości swoich gości

Marki hotelowe opierają budowanie swojego wizerunku na wartościach bliskich gościom, których chcą pozyskać oraz aby się wyróżnić. W swoich mediach społecznościowych komunikują poparcie dla praw człowieka, równouprawnienia, zrównoważonego rozwoju, czy prowadzenie działalności charytatywnej. Badania pokazują, że młodsi konsumenci chętniej kupują produkty i usługi od marek, które przyczyniają się do działalności charytatywnej i chętniej polecają te firmy znajomym. Na przykład Hilton pozwala członkom programu HHonors przekazywać punkty lojalnościowe, wymieniane następnie na gotówkę, na rzecz różnych organizacji charytatywnych. Lifestylowa marka Indigo (sieć IHG) popiera środowiska osób LGBT, a hotel marki Clarion w Oslo przekazuje środki na rzecz UNICEF.

 

Zieleń to nowa czerń

Współcześni goście hotelowi przywiązują dużą wagę do proekologicznych rozwiązań stosowanych przez hotele. Wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom, hotele wdrażają szereg rozwiązań, czyniąc z nich niekiedy element charakterystyczny dla swojej marki lub konkretnego obiektu. Ekologiczne środki czystości, żarówki energooszczędne, kosze do segregacji śmieci, eliminowanie papierowych folderów, kosmetyki z naturalnych, nieuczulających składników, czy zmiana pościeli i ręczników na życzenie, to już za mało.

Hotele amerykańskiej marki 1 Hotel wyposażane są w meble i przedmioty pochodzące z recyclingu.

1 Hotel Brooklyn Bridge New York

 

Pierwszym hotelem 5-gwiazdowym w Polsce zaprojektowanym i wybudowanym od podstaw zgodnie z wytycznymi ekologicznego certyfikatu LEED jest otwarty w zeszłym roku Radisson Blu w Świnoujściu.
Grupa Hotelowa Orbis wraz z siecią Accor przyjęła w swojej strategii rozwoju program 21 Planet zakładający ograniczenie odpadów żywnościowych, budowanie nowych hoteli według certyfikacji BREEAM, zapewnianie gościom stacji do ładowania samochodów elektrycznych, czy dotowanie zalesiania gruntów.

Pod koniec marca tego roku zostanie otwarty hotel QO Amsterdam (sieć IHG), pierwszy hotel w Europie, który otrzymał najwyższy stopień Platinum w certyfikacji LEED. Hotel będzie uprawiał warzywa i zioła we własnej szklarni na dachu budynku. Organiczne odpadki posłużą do ogrzewania budynku. System „Szarej Wody” służyć będzie do spłukiwania toalet, a pozyskiwana woda deszczowa do podlewania roślin w szklarni. Do budowy hotelu użyto pięć ton betonu pozyskanego w procesie recyklingu z wyburzonego starego budynku.

Na ten rok zaplanowano otwarcie The Rosemont Hotel & Residences w Dubaju, który będzie przynależał do Curio Collection (sieć Hilton). Będzie to pierwszy na świecie hotel z własnym lasem deszczowym, o powierzchni 23.000 metrów kwadratowych. W stworzonej przez człowieka dżungli będą wodospady, strumyki, piaszczysta plaża, a nawet nawiązania do parku jurajskiego. W celu utrzymania klimatu lasu deszczowego, nad całością zostanie rozprowadzony system zraszaczy wody i pary wodnej.

Więcej o hotelach przyjaznych środowisku przeczytacie TUTAJ

Rosemont Hotel & Residences Dubai

 

Wellness jest wszędzie

Jedną z najdynamiczniej rozwijającej się gałęzi usług turystycznych jest turystyka wellness, która w sposób naturalny jest powiązana z rynkiem usług hotelarskich. Jej wartość w globalnej gospodarce jest wyceniania na koniec 2017 roku wg Global Wellness Institute na 680 mld USD. Przewiduje się, że do 2020 roku rynek turystki wellness będzie szybko rósł, by osiągnąć wartość 808 mld USD rocznie. Spory wzrost wyjazdów wellness jest także zauważalny w Polsce.

Współczesna usługa wellness nie może się już ograniczać jedynie do strefy z basenem, saunami, siłownią i gabinetami zabiegowymi. Wellness ma być odczuwany także w restauracji i pokoju. Hotele luksusowe zachęcają gości indywidualnymi planami treningowymi, układaniem diety, rytuałami przed snem, wodą pod prysznicem wzbogacaną w witaminę C, cyfrowym detoksem, programami wellness w kierunku zmniejszenia stresu i polepszenia stanu zdrowia psychicznego.

Hilton ogłosił nową inicjatywę. Przenosi siłownię bezpośrednio do pokoi gościnnych, oferując ponad 11 różnych urządzeń fitness i akcesoriów. Na ścianie znajdzie się ekran dotykowy z instruktarzem do ćwiczeń, filmami nt. dbałości o kondycję poprzez cardio, ćwiczenia siłowie, jogę, stretching i wiele innych.

Nowy koncept pokoi w hotelach Hilton

 

W miarę jak miasta stają się coraz bardziej toksyczne i przeludnione, ludzie poszukują miejsc odpoczynku z dala od cywilizacji, często bez dostępu do Internetu. Hotele będą budowane w głębiach lasu, na pustyniach piaszczystych i śnieżnych. Na Antarktydzie został otwarty The Whichaway Camp z sześcioma luksusowymi kapsułami. Z kolei na terenie pustynnego rezerwatu Wadi Rum w Jordanii powstała „marsjańska” osada Sun City Camp.

Więcej o trendach w usługach wellness przeczytacie TUTAJ

The Whichaway Camp na Antarktydzie

 

Hotel to coś więcej niż tylko wynajem pokoi

Marki hotelowe nie skupiają się już tylko na świadczeniu usługi noclegowej. W 2015 roku sieć luksusowych hoteli Four Seasons zainicjowała rejsy lotnicze Four Seasons Private Jet na pokładzie Boeinga 757, otwierając tym samym nowy rozdział w historii hotelarstwa. Z kolei europejska sieć Belmond Hotels jest operatorem słynnej kolei Venice Simplon Orient-Express
Idea polega na połączeniu usługi transportowej z usługą noclegową w jedno doświadczenie – od momentu wyjścia z domu, transport limuzyną na lotnisko, czekanie na lot w Lounge’u, podróż i zakwaterowanie w hotelach, doświadczanie atrakcji na pokładzie samolotu i w miejscu pobytu, następnie powrót i odwiezienie limuzyną z lotniska do domu.

Od lipca 2018 Four Seasons zacznie oferować nową usługę w bardziej kameralnej formie – Four Seasons NetJets. Dwie ikoniczne marki przygotowały kilka opcji podróżniczych, dopasowanych do indywidualnych zainteresowań klientów.
Natomiast w 2019 roku w rejs po morzach i oceanach wyruszy pierwszy z trzech planowanych luksusowych jachtów Ritz-Carlton Yacht Collection, zarządzanych przez markę hotelową Ritz-Carlton (sieć Marriott Int.). Ritz-Carlton Yacht Collection będzie mógł zabrać na pokład 298 pasażerów. Rezerwacje na rejsy będzie można składać od maja 2018.

Ritz-Carlton Yacht Collection

 

Największa na świecie sieć Marriott Int., z 30 markami hotelowymi w portfolio, zainwestowała w serwis rezerwacyjny PlacePass, który ułatwia gościom znalezienie wycieczek i lokalnych atrakcji. Serwis będzie połączony z aplikacją Marriott Mobile App.

Z kolei sieć Accor testuje nową aplikację AccorLocal, która umożliwi podróżnym i lokalnym mieszkańcom, np. zamawianie kwiatów, poszukiwanie miejsca do przechowywania rzeczy, rezerwację zajęć z trenerem personalnym, zamawianie kuriera, czy usługi pralni chemicznej. W tym roku aplikacja ma być dostępna w całej Europie, a za rok ma zyskać globalny zasięg.

 

zdjęcia: materiały prasowe

Komentarze

komentarzy